21/12/2018
Alexis Elewaut

Op zoek naar tips om gezondere voeding in je sportclubkantine te introduceren?

Het programma "Over eten(externe link)" op één gaf eerder deze maand enkele tips:

• Zet de gezondere alternatieven meer in het zicht. Ongezonde voeding moet niet per se verboden worden, maar verschuif ze subtiel naar de achtergrond of achter de toonbank.
  • Chips, chocolade en snoep kan je vervangen door al iets gezondere varianten als peperkoek, mueslirepen, droge granenkoekjes, enz.
  • Ongezonde koffiekoeken en de overbekende suikerwafels of chocoladewafels kan je vervangen voor bijvoorbeeld zelfgemaakte sportwafeltjes, waarbij je (een deel van) de boter kan vervangen door bijvoorbeeld appelmoes. Zo worden ze minder vet. Andere gezondere alternatieven zijn sportcakes, broodpudding, bananenbrood of pannenkoekjes.
  • Als je in je kantine eten kan klaarmaken en opdienen, kan je de ongezonde, vette hotdogs en hamburgers vervangen door verse soep, pastabekertjes of wraps met kip en groenten.
  • Frisdrank kun je vervangen door bijvoorbeeld geïnfuseerd water, door gewoon enkele stukken fruit en eventueel wat munt toe te voegen. Of je kan ook milkshakes maken met melk of yoghurt en fruit.

Op de Nederlandse website teamfit.nl(externe link) vind je nog heel wat tips en recepten.

Volgend jaar start de pilootfase van een Vlaams initiatief om sportclubs te ondersteunen bij het introduceren van gezonde voeding in de sportkantine. Op www.gezondsporten.be(externe link) mag je binnenkort meer informatie verwachten. Wens je nu al meer informatie? Mail dan naar info@sportsnutritionconsultancy.be(link stuurt een e-mail).