10/03/2019
Alexis Elewaut

De specifieke handleiding over de UBO-aangifte voor vzw's staat online.

Via deze link(externe link) kun je stap voor stap door de aangifte gaan.

Je vindt in het document onder meer terug:

• hoe je inlogt in de applicatie
  • hoe je uiteindelijke begunstigden toevoegt
  • wie de uiteindelijke begunstigden van een vzw zijn:
    • de leden van de Raad van Bestuur
    • de personen die gemachtigd zijn om de vereniging te vertegenwoordigen (bv. managers,...)
    • de personen belast met het Dagelijks Bestuur
    • De natuurlijke personen of, wanneer deze personen nog niet werden aangeduid, de categorie van natuurlijke personen in wier hoofdzakelijk belang de vzw werd opgericht of werkzaam is. Van zodra natuurlijke personen met name worden aangewezen door het bestuursorgaan van de vzw dan dienen deze personen individueel te worden geregistreerd in het UBO-register. Indien geen enkel persoon met name werd aangewezen, dan zal het de algemene categorie of categorieën van uiteindelijke begunstigde zijn, zoals beschreven in de statuten van de vzw, die geregistreerd zullen moeten worden (Bv. de leden van een sportclub)
    • Elke andere natuurlijke persoon die in laatste instantie via andere middelen controle uitoefent over de informatieplichtige