06/08/2019

België heeft met Tina Van Grimberge en Miguel Wensma 2 top scheidsrechters actief op dit wereldkampioenschap

Voor scheidsrechters zijn deelnames aan WK’s en World Games het hoogst haalbare. Hoe ervaart Tina Van Grimberge dat?

“Dit is uiteraard een unieke kans. Een WK is inderdaad het hoogst haalbare in onze scheidsrechters carrière en dan is het een hele eer om op dit toneel actief te mogen zijn. Het maakt het nog wat leuker dat het niet om de hoek is bij wijze van spreken, maar dat we hier nu in Zuid-Afrika zitten.”

“Dit is mijn eerste WK en tot dusver een prachtige ervaring” gaat Tina verder. “Elk tornooi dat we als IKF referee mogen doen is een speciale ervaring. Je leert ook heel wat mensen kennen of je ziet collega’s terug. Op zulke tornooien ontstaan echte banden en dat is zo mooi aan internationaal korfbal.”

We zijn de tweede week in gegaan, hoe kijk jij terug op de voorbije week?

“Er waren tot nu toe weinig spannende wedstrijden. Ik stel me de vraag of 20 landen in 1 tornooi wel goed is. Uitslagen van 35-7 zijn geen promotie voor onze sport.”

De officials en de delegaties zitten in een apart hotel; dat maakt dat er weinig contact is tussen elkaar. Een goede zaak voor jullie of had je het toch graag anders gezien?

“Ik geef de voorkeur aan 1 hotel want op die manier heb je meer contact met spelers en coaches. Ik geloof dat de informele babbels een toegevoegde waarde hebben. Dit valt nu een heel stuk weg, te meer omdat we ook nog eens in 2 verschillende hallen spelen die een eind van elkaar liggen.”

Met alle respect naar de andere scheidsrechters, jullie hebben meer ervaring dan het gros van de collega’s op dit WK. Komen ze bij jullie om raad of hoe werkt dat?

“Het is niet aan ons om vergelijkingen te maken met andere scheidsrechters, daar is het referee committee voor. Ik ben er wel van overtuigd dat we op dit WK een sterk referee-team hebben. Diegene die willen, kunnen steeds voor raad bij ons terecht en dat gebeurt ook” geeft Tina aan. “Ik denk dat dit in de toekomst nog meer moet gebeuren. Een open debat onder scheidsrechters, daar kunnen we allemaal uit leren.”

In hoeverre heb je zicht op wat het verder verloop van het tornooi voor je brengt qua het leiden van wedstrijden?

“Daar hebben we zelf geen zicht op. Dagelijks krijgen we onze aanduidingen voor de dag erna. Uiteraard ambiëren we een plek in de finaledag, maar zoals aangegeven is het een heel sterk team en dat is een goede zaak voor het korfbal.”

Dit WK zorgt ook voor een primeur. Voor het eerst zijn er 2 vrouwelijke scheidsrechters actief. “Ja, dat klopt. Fijn om te zien dat er ook meer en meer vrouwelijke coaches zijn. Als ik het goed heb, dan zijn er 4 teams van de 20 waar een vrouw aan het hoofd van de coaching staff staat. Er is nog werk aan de winkel, maar we gaan de goede kant uit.” besluit Tina.

Tina fluit vandaag de kwartfinale tussen Chinese Taipei en Suriname. Miguel Wensma is aangeduid voor Hongarije-Australië.