23/08/2019
Alexis Elewaut

Clubscheidsrechter, een haalbare kaart voor iedereen

Uit de werkvergadering (juni 2019) van de Raad van Bestuur met het Scheidsrechterscomité is besloten het statuut van de clubscheidsrechter op te waarderen.

Gezien het tekort aan officiële scheidsrechters worden vele competitiewedstrijden gefloten door vrijwilligers uit de club.  Uit respect voor onze sport, onze jeugdleden en supporters zou het logisch zijn dat de clubs deze wedstrijden laten leiden door opgeleide mensen.  Nu KorfbalMasterZ zijn intrede heeft gedaan in onze federatie, kunnen we van daaruit perfect starten.

Na het behalen van het KorfbalMasterZ-certificaat kan men zich gratis inschrijven voor één van de regionale opleidingen scheidsrechter die aangeboden worden in Vlaams-Brabant, Kempen, Antwerpen en Gent. In één workshop worden de voornaamste richtlijnen meegegeven om een wedstrijd in goede banen te leiden. Na het volgen van deze workshop verkrijgt men dan het “clubscheidsrechterscertificaat”.

Wil men nadien overstappen tot officiële KBKB-scheidsrechter dan moet dat gemeld worden aan het Scheidsrechterscomité en dan zal u een coach aangeduid worden die u verder zal begeleiden in uw opleiding.

Wie is clubscheidsrechter en komt in aanmerking voor de opwaardering?

Je bent recreatief of competitief aangesloten bij KBKB en:

1. Je wenst clubscheidsrechter te worden of;
  2. Je stond vroeger (max 5 jaar geleden) op de officiële scheidsrechterlijst of;
  3. Je bent al, sinds 2017 (nieuwe opleidingsvorm), opgeleid als clubscheidsrechter of;
  4. Je bent opgeleid vanaf 2019 en spelregelcertificaat Master/Z behaald en workshop gevolgd.

We adviseren de clubs hun clubscheidsrechters te vergoeden aan € 15 of een gelijkwaardige drankenbon te voorzien.

Verder zal er nog een systeem uitgewerkt worden om ook de clubs te belonen die hun wedstrijden laten leiden door opgeleide clubscheidsrechters.

Op deze manier trachten we een win/win situatie te creëren met als voornaamste doel meer opgeleide scheidsrechters op het veld.

Kom je in aanmerking voor het aanvragen van een licentie:

Vragen: Elewaut Alex alex.elewaut@korfbal.be

Raad van Bestuur - Scheidsrechterscomité