06/12/2019

Bondscoach Detlef Elewaut over de 3de speeldag in de NDNTopkorfballeague.

We zijn 3 speeldagen weg in de NDNTopkorfballeague en als ik nu naar het klassement kijk, staan mijns inziens de twee sterkste teams bovenaan.  Het zou me niet verwonderen dat deze 2 teams, Boeckenberg en Floriant, de zaalfinale zullen spelen. Ik schat de 8 van Boeckenberg iets sterker in maar ze moeten wel volledig blijven. Floriant heeft dan weer meer opties en spelers beschikbaar.  Maar de weg is nog lang en er liggen kapers op de kust, dat maakt het leuk.

Floriant vs AKC/Luma werd wegens onvoorziene omstandigheden uitgesteld, dus waren er maar 3 wedstrijden om te bekijken.

Een belangrijke overwinning van Putse, thuis tegen Sikopi.  Door een spannende eindfase denk ik dat Sikopi graag de punten had gedeeld maar een sterke Axel Van Genechten besliste daar in de laatste minuut anders over.

De andere 2 wedstrijden eindigden met een totaal aantal doelpunten van 49.  Als we wekelijks tijdens een wedstrijd in de NDNTopkorfballeague over de 50 doelpunten kunnen maken, dan zitten we op de goede weg.  Momenteel maken de teams in de Topleague samen gemiddeld 22 doelpunten.

Ik was aanwezig in Kontich bij de wedstrijd Voorwaarts tegen Boeckenberg.  Boeckenberg was hier de verdiende winnaar maar ik moet zeggen dat Voorwaarts een prima wedstrijd heeft gespeeld.  Het eerste stuk na de eerste periode was langs Boeckenberg-kant van een uitzonderlijk hoog niveau.  Het bleef een leuke wedstrijd om te volgen, mede door de drive van Voorwaarts en de intentie om niet op te geven.

Het doelpunten aandeel (DA) deze speeldag, dat kan na de wedstrijd Floriant - AKC/Luma uiteraard nog veranderen.

Een gedeelde eerste plaats voor Nikki Schilders (Boeckenberg) en Lies Bollaerts (Kwik) met een DA van 12.  Liesbet besliste een spannende wedstrijd in de laatste minuut via een doorbraak. Jens Vogels (Voorwaarts) behaalde een knappe tweede plaats met DA 10 en we sluiten af met Glenn Pauwels (Borgerhout/GW) en Jesse De Bremaeker (Boeckenberg) met DA 8.

Gemiddeld, per wedstrijd, worden er ongeveer 6.5 vrije ballen toegekend.  Het percentage in de Topleague is momenteel 29% afwerkingspercentage (nvdr totaal korfballeague Nederland 2018-2019 was 39%).

Momenteel worden de doorlopers afgewerkt aan 32% gemiddeld (nvdr totaal korfballeague Nederland 2018-2019 was 29%).

We hebben een onvoorstelbare stap gezet om zaken objectief te gaan meten.  Nu kunnen we kijken of de zaken die we altijd dachten of steeds voor waar hebben aangenomen, effectief ook juist zijn.

De kracht om alle acties van alle spelers in de NDNTopkorfballeague te kunnen zien, moet een verademing zijn en een enorme tijdswinst voor de coaches betekenen.  Welke coaches of trainers kunnen hier meerwaarde uit halen om tactische keuzes richting de tegenstrever te maken of hun eigen spelers verder te ontwikkelen? Voor het eerst is er data en informatie beschikbaar, welke coaches kunnen dit omzetten naar kennis en er effectief hun voordeel mee halen?   Ik ben benieuwd.  Voor alle teams die in de NDNTopkorfballeague willen spelen, zou het een verplichting moeten worden om hierin te participeren om samen verder te ontwikkelen.  Clubs die hier niet mee aan de slag gaan, doen zichzelf maar vooral ook hun spelers te kort.

Tot volgende week en succes dit weekend!

Detlef Elewaut