12/12/2019

Bondscoach Detlef Elewaut werpt iedere week een blik op de voorbije speeldag in de NDNTopkorfballeague.

Het gaat Borgerhout/GW niet voor de wind, ook de wedstrijd van afgelopen weekend werd niet gewonnen. Maar met een dynamisch schotpercentage van 9 % zal geen enkele wedstrijd makkelijk worden.  Ik ben er zeker van dat de coach hier oplossingen voor zal vinden.

Floriant liep bijna op onverwacht puntenverlies.  De familie Seys van Floriant kon de eindfase nog naar hun hand zetten en waren samen goed voor 7/22 dynamische doelpunten (32%).

Mijn aandacht ging hoofdzakelijk naar Boeckenberg tegen Kwik.  Niet verwonderlijk de wedstrijd met de meeste doelpunten (44).  De eerste helft bleef Kwik op voorsprong maar door een zeer sterke tweede periode van Boeckenberg werd het gat op het einde van de wedstrijd nog groot.  Het lukte Kwik niet meer om genoeg te herhalen en het schotpercentage aan de buitenkant (8%) en op doorloper (13%) bleef te laag.  Bij Boeckenberg zag ik een zeer sterk vak, Rick Voorneveld - Brent Struyf - Jolien Hertoghs en Nikki Schilders.  Waar Nikki in de eerste helft Boeckenberg nog mee in de wedstrijd kon houden, waren het de mannen die in het tweede bedrijf 9 doelpunten maakten aan een schotpercentage van 45%.  Dat vak eindigde de wedstrijd met 17 doelpunten.  Niet verwonderlijk dat het podium van het doelpuntenaandeel hier terug te vinden zal zijn.  Ik ben benieuwd wie dit vak kan afstoppen.

Doelpuntenaandeel (DA) deze week:

Laat ons dan ook starten met een primeur.  Ik heb er tot de 4de speeldag van de NDNTopkorfballeague op moeten wachten maar hier is hij dan: de eerste double-double.  Dubbele cijfers in DA en aanvallende rebound.

Rick Voorneveld (Boeckenberg) is de eerste speler die dit seizoen een double-double voor zijn rekening neemt.  Met een DA van 10 en 20 aanvallende rebounds is het duidelijk dat hij van enorm belang is binnen de formatie van Johannis Schot.

Een gedeelde tweede plaats is voor Nikki Schilders (Boeckenberg) en Thalia Duchesne (AKC/Luma) beide met een DA van 9.  Thalia nam 8 assists voor haar rekening, wel waren er 7 met haar rug naar de korf, dat zegt veel over hoe en van waar de doelpunten in dat vak bij AKC/Luma tot stand zijn gekomen.  Een gedeelde 3de plaats is voor Jesse De Bremaecker en Brent Struyf (beide Boeckenberg) met DA 8.

De 50 doelpunten (25 - 25) per wedstrijd in de NDNTopkorfballeague hebben we niet gehaald.  Eigenlijk kwamen we deze ronde overall niet in de buurt.

Dit seizoen nemen de teams gemiddeld en samen ongeveer 100 dynamische pogingen per wedstrijd waarvan er gemiddeld 16 doelpunten uit komen (afwerkingspercentage op de dynamische doelpogingen ligt momenteel gemiddeld op 16 %).  Dezelfde oefening op de statische pogingen leert ons dat we gemiddeld 7 statische doelpogingen per team per wedstrijd hebben waarvan er gemiddeld 4 worden afgewerkt (afwerkingspercentage op de statische doelpogingen ligt momenteel gemiddeld op ongeveer 60 %).

Om meer doelpunten te maken moeten er dus of meer doelpogingen genomen worden en/of aan een hoger percentage worden afgewerkt.  Dit gegeven moet steeds in balans zijn.  Kwaliteit van de poging (hoger afwerkingspercentage - plaats en moment van het schot  - korfbalactie scoren) VS kwantiteit van de pogingen (kans op aanvallende rebound - korfbalactie in balbezit blijven).  Deze 2 zaken in evenwicht houden is een moeilijke oefening.  Ik ben benieuwd welke strategische en tactische keuzes de teams maken om hierin te verbeteren.

Hoeveel teams halen dit weekend 25 doelpunten en welke wedstrijd eindigt met +50?

We gaan het zien.

Tot volgende week.