20/12/2019

Bondscoach Detlef Elewaut blikt iedere week even terug op het voorbije weekend

Next round up.

Eerst even naar het noorden kijken waar we enkele Diamonds zagen schitteren bij respectievelijk DeetosSnel en PKC/SWKGroep.

We starten bij DeetosSnel (HK) waar Jarre De Ley en Jordan De Vogelaere samen in het vak stonden.  DeetosSnel kon de wedstrijd spijtig genoeg niet naar hun hand zetten (29-27 uit tegen Oost Arnhem).  Met een betere uitvoering van Play Now had het mijns inziens nooit zover moeten komen.  Waarom de spelers zich bezig houden met zaken waar ze geen invloed op hebben, is mij een raadsel.  Alle Diamonds zijn bij deze met strenge toon gewaarschuwd.

Jordan schoot deze wedstrijd uit dynamische pogingen 4/11 (4/8 buiten 9 meter) ofwel 36%.  Jarre haalde een dynamisch percentage van 32, 6/19.  Samen 10/30 – 33%.  Jarre nam tevens 12 aanvallende rebounds.  Had hij een double double beet?  Hij zat er in ieder geval wel kort tegen.

Vervolgens gaan we naar PKC/SWKGroep (KL), zij wonnen op zeer overtuigende wijze tegen LDODK/Rinsma Modeplein en nemen zo de eerste plaats in de Korfballeague voor hun rekening.  Julie Caluwé was ongrijpbaar voor de defensie en sloot haar wedstrijd af met 7/12 ofwel een ongekend afwerkingspercentage van 58 %.  Deze prestatie, op het allerhoogste niveau, maar zeer zelden gezien.

Ik probeer onze teams in de NDNTopkorfballeague aan te moedigen om elke week samen richting 50 doelpunten per wedstrijd te werken.  Deze ronde hadden we een gemiddelde van 37.5 doelpunten per wedstrijd (4 wedstrijden).

Even gluren bij de Nederlandse buren.

Er wordt gezegd dat onze topcompetitie te vergelijken valt met de Nederlandse Hoofdklasse.  In HK A hebben ze afgelopen speeldag gemiddeld 46 doelpunten en HK B 49.5 (beide 4 wedstrijden) doelpunten gescoord.

In de Korfballeague was het gemiddelde 45 doelpunten (5 wedstrijden).

Als we de cijfers van alle wedstrijden van afgelopen speeldag overlopen, valt mij het laag schotgemiddelde buiten de 9 meter (buitenkant) enorm om.  Allemaal samen hebben we 522 pogingen ondernomen, slechts 57 troffen er raak.  Met een gemiddelde van 11% aan de buitenkant is het lastig korfballen.  De taktische keuzes worden duidelijker en agressiever.  Geraken we uit deze spiraal of gaan we terug naar een reboundverdediging?  Ik hoop op het eerste!

Doelpunten aandeel (DA) wordt deze week gewonnen door Jesse De Bremaecker (Boeckenberg) met een totaal van 10.  Het was een heel mooi en rechtstreeks duel met Regis De Preter (Putse) die op een knappe tweede plaatst eindigt met DA 9.  Een gedeelde derde plaats is er voor 2 pure klasse korfballers: Arne Beeck (Putse) en Jolien Hertoghs (Boeckenberg) met DA 8.

BorgerhoutGW en Sikopi pakten hun eerste punten in de NDNTopkorfballeague en Putse liet een zeer sterke, frisse en scherpe indruk tegen de koploper.  Het gaat nog een spannende competitie worden.

Floriant zal aanstaande zondag, na 2 mindere partijen, opnieuw willen laten zien dat zij een kandidaat zijn voor de titel.

Ik ben aanwezig, jullie ook?

Detlef Elewaut