09/01/2020

Bondscoach Detlef Elewaut blikt terug op de voorbije Korfbal Challenge en speeldag 6 in de NDNTopkorfballeague

Allereerst wil ik graag iedereen een gezond en sportief 2020 toewensen!

Tijdens de eindejaarsperiode hebben we een geslaagde Korfbal Challenge met de Diamonds achter de rug.

De eerste wedstrijd tegen Nederland. De cijfers even overlopen - er werd gespeeld in wedstrijden van 40 en geen 50 minuten RPT.

Totaal aantal pogingen 89 waarvan 20 doelpunten en dus een 22% afwerkingspercentage. Spijtig dat Nederland 7 van zijn eerste 8 doelpogingen raak trof want verder hebben we het prima gedaan.

Dynamische pogingen:

• OUT: 13 op 59 - 22%
  • IN: 4/24 - 17%

Als we kans willen maken om tegen Nederland spannende wedstrijden te spelen, moeten we richting de 30% afwerkingspercentage.

We hebben 2 van de 4 setjes gewonnen en een hoger % aanvallende rebound genomen.  Dit zijn cijfers die we lang niet meer hebben gezien.

Doelpunten aandeel:

Brent Struyf 9

Lauren Denis 6

Paulien Ryckx 4

Tweede wedstrijd tegen China.

Totaal aantal pogingen 132 waarvan 30 doelpunten en dus 23% afwerkingspercentage.

Dynamische pogingen:

• OUT: 15/82 - 18%
  • IN: 6/23 - 26 %

Doelpunten aandeel:

Jarre De Ley 7

Paulien Ryckx 7

Saar Seys 6

Een knappe invalsbeurt van Liesbeth Bollaerts die met 4 doelpunten uit 5 pogingen uiterst tevreden mag zij

Dan naar de NDNTopkorfballeague met een overzicht van speeldag 6:

Kwik stoomde zich klaar voor de Europacup in Boedapest, door winst van Voorwaarts, met 27 doelpunten uit 124 pogingen en een sterke verdediging.  Tot aan de rust ging het redelijk gelijk op maar na de rust kwam Voorwaarts (buiten Lars Kerstens) niet meer tot scoren.  Ik wens Kwik deze week het allerbeste toe tijdens het verder verloop van de Europacup na winst op de eerste speeldag.

Sikopi zette tegen AKC/Luma een knappe remonte in, maar bleef op 2 punten steken.  Siebe De Ley (AKC/Luma) viel met een doelpunten aandeel (DA) van 9 positief op.

Putse zette de knappe lijn gewoon door, winst op BorgerhoutGW is een prima prestatie.  Een laag afwerkingspercentage (12% dynamisch) ligt aan de basis van het verlies van de Zebra’s.  Waren dit goede tactische keuzes van Putse of was de plaats en de kwaliteit van de schoten de oorzaak?  Ik ben benieuwd.

De kraker van deze ronde was Boeckenberg tegen Floriant.  Ik was, zoals vele, getuige van een spannende korfbalwedstrijd.  Samen 50 doelpunten, wat wil een korfballiefhebber nog meer?

De punten werden gedeeld en nadien bleken beide partijen hier vrede mee te nemen.

Floriant nam tijdens de wedstrijd aanspraak op de overwinning maar vanaf een stand van 20-20 ging het haasje over.  De wedstrijd in cijfers: Floriant nam 14 doelpogingen meer, beide teams haalden dynamisch hetzelfde scoringspercentage (20%).  Uiteraard zijn er meerdere aspecten in een wedstrijd die beslissen over winst of verlies maar Boeckenberg haalde een perfecte score uit de statische pogingen zijnde 5 uit 5.  Floriant scoorde 2 uit 6.  Gaf dat de doorslag?  Het zou best kunnen.

Het doelpuntenaandeel (DA) (scores - assists - gescoorde vrije ballen - uitgelokte strafworpen) voor deze ronde:

De 2de double double is verwezenlijkt door Lennert Impens (Floriant)!  Met DA van 10 en 27 aanvallende rebounds was hij niet weg te denken uit het aanvalsspel van coach Kevin De Waele.  Proficiat.

Ik maak nog een mooi rijtje af:  Nikki Schilders en Jesse De Bremaecker (beide Boeckenberg) zetten een DA neer van 10.  Siebe De Ley (AKC/Luma) en Stien Reyntjens (Kwik) haalden een DA van 9.

Als we het klassement bekijken, is echt alles nog mogelijk maar voor een aantal teams begint het nu wel te spannen.  Wie kan er naar boven kijken en wie moet angstvallig naar beneden kijken?  Ik ben razend benieuwd.

Tot volgende week!

groeten