29/07/2020
David Van den Bosch

Op basis van de maatregelen genomen door de verschillende overheden, kondigt de KBKB enkele verdere maatregelen af.

De evolutie van het aantal besmettingen met het Corona Covid 19 virus de laatste dagen leert ons dat het virus nooit is weggeweest en dat het in belang van iedereen is om de opgelegde maatregelen te blijven volgen. Ook voor de beoefening van onze korfbalsport heeft deze nieuwe golf jammer genoeg een impact, met een klemtoon op de provincie Antwerpen. We hopen door nu maatregelen te treffen, te kunnen ingrijpen op de golf en zo in de tweede helft van 2020 zo goed mogelijk terug te kunnen korfballen op alle niveaus en op alle plaatsen. We blijven uiteraard de situatie op de voet volgen en communiceren verder mochten de maatregelen opnieuw wijzigen.

De Nationale Veiligheidsraad heeft afgelopen maandag de laatste richtlijnen die reeds geldend waren voor sportbeoefening bekrachtigd met enkele extra zaken. Concreet betreft het volgende items:

• Registratieplicht. Op elke activiteit dienen de aanwezigheden geregistreerd te worden. Dit in functie van mogelijke contacttracing. Het betreft  één bezoeker of deelnemer per huishouden (de gegevens kunnen zicht beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres). Deze registratieplicht geldt in de Provincie Antwerpen ook voor alle horeca. Verzamelde contactgegevens dienen 4 weken bijgehouden te worden en mogen nadien vernietigd worden.
  • Mondmaskerplicht: Er geldt een mondmaskerplicht voor de toeschouwers van al deze sportwedstrijden en -evenementen. De federatie raadt verder aan om vanaf heden dat steeds alle +12 jarigen zich steeds van en naar de club verplaatsen met een mondmasker en bovendien ook op club steeds een mondmasker dragen ingeval dat 1,5 meter afstand tussen personen niet kan gegarandeerd worden.

Competitie:

Er werd beslist om de start van de veldcompetitie voor senioren uit te stellen tot blok V03 (19 – 20 september 2020). De competitie voor de jeugd (U12, U14, U16, U19) zal starten in het geplande blok V01 (5 – 6 september 2020). We hopen met dit uitstel onze competitie op te starten op een manier dat de organisatie hiervan realistisch blijft. Wel dienen er voor senioren 2 midweekspeeldagen ingepland te worden om de verplaatste speeldagen in te halen. Voorlopig blijft de planning van de zaalcompetitie onaangeroerd. We hopen dat iedereen de maatregelen van de overheid goed opvolgt om zo een organisatie van onze zaalcompetitie mogelijk te maken. Het vernieuwd blokschema zal u deze week bekendgemaakt worden.

Wedstrijden:

De federatie laat de komende 4 weken geen tornooi-organisaties toe. Verder de KBKB raadt alle clubs af om wedstrijden te organiseren.

Evenementen:

De federatie raadt af om de komende 4 weken evenementen te organiseren op en naast de club.

Kampen:

Voor de organisatie van kampen blijven de bestaande regels gelden.

Situatie Provincie Antwerpen:

Deze namiddag publiceerde de Antwerpse gouverneur de maatregelen die gelden voor de provincie de komende 4 weken. De federatie wacht nog op een verduidelijking van één onderwerp. Hiervoor werd een vraag gesteld aan de overkoepelende instanties. We communiceren hier zo spoedig mogelijk verder over.