21/08/2020
David Van den Bosch

De KBKB kondigt een aanpassing aan betreffende het verloop van de competitie 2020-2021.

In tijden waarin woorden als quarantaine, veiligheidsraden, testdorpen, …. gemeengoed geworden zijn, is het niet altijd vanzelfsprekend om besluitvormer te zijn. Wat iedereen dacht dat vandaag de norm was, kent morgen alweer een nieuwe verspoeling of verstrenging. De federatie en al haar leden ondergaan samen dit ‘nieuwe normaal’ en we handelen samen naar ons beste oordeel. Soms moeten we versnellen, gas terug nemen of bijsturen. De beslissing om de competitie te laten starten in oktober was in eer en geweten genomen op basis van de op dat moment beschikbare informatie. De communicatie over deze beslissing werd echter ingehaald door onverwachte veranderingen aan de maatregelen. Velen contacteerden ons over deze beslissing en gaven ons feedback. Los daarvan werd er achter de schermen reeds op alle niveaus overleg gepleegd. Op basis van de informatie die voorhanden is op donderdag 20 augustus 2020, beslist de Raad van Bestuur van de KBKB bijsturingen te doen aan de aankondigde maatregelen voor de competitiestart. Dit impliceert volgende beslissingen:

Veldcompetitie:

Start van ALLE reeksen in het weekend van 19 september 2020. De honger naar korfbal is groot bij clubs en spelers. Daarnaast heeft onze overheid alle competitie terug toegelaten. Deze startdatum geeft onze clubs voldoende voorbereidingstijd om verantwoord aan een competitieseizoen te beginnen. Daarnaast kunnen we de evolutie van het virus van nabij blijven opvolgen en impact van de opening van de scholen observeren. Om een zo normaal mogelijk verloop van de competitie mogelijk te maken en om overbelasting van onze spelers te vermijden, wenst de KBKB om dit jaar geen bekercompetities te laten doorgaan. Zo vermijden we midweekwedstrijden en het extra mixen van de verschillende bubbels.  De veldcompetitie zal doorlopen in november en terug opstarten in maart. De jeugd zal na de voorronde heringedeeld worden in functie van de naronde veld.

Gezien er een bezorgdheid heerst binnen de RvB omtrent het uitbreken van het virus onder onze sporters zal het héél belangrijk zijn dat alle clubs, spelers, ouders, trainers en supporters de nodige verantwoordelijkheid blijven nemen en de uitgeschreven richtlijnen blijven volgen.  De Corona Werkgroep zal hier ook nog verder over communiceren.

Zaalcompetitie:

De zaalcompetitie zal georganiseerd worden op basis van inschrijving in de periode van december-februari. Deze inschrijving zal mogelijk zijn in ALLE reeksen voor jeugd en senioren. De zaalcompetitie zal een verkorte vorm kennen. Hierbij wordt een kampioen aangeduid, maar er zullen geen stijgers of dalers zijn. De inschrijfdatum zal in overleg met het Comité Wedstrijdzaken nog nader bepaald worden.

Alle hierboven vermelde beslissingen zijn uiteraard onder voorbehoud van een verdere evolutie van het aantal besmettingen en onder voorbehoud van eventuele extra lokale en nationale maatregelen.

Together for korfball en stay safe.