18/01/2021
Maike Van Damme

Ondanks de korfbalstille periode waarin we ons bevinden, blijft onze jongste jeugd in beweging. Minstens 26 clubs organiseren korfbalactiviteiten voor U6 tot U12.

Uit een bevraging blijkt dat zeker de helft van de clubs initiatieven nemen om -13 jarigen in beweging te houden. Per categorie worden er 1 à 2 trainingsmomenten per week ingericht. In sommige gemeenten kregen clubs de toelating om indoor te trainen, anderen houden hun trainingsmomenten buiten. Daarnaast zijn er ook enkele verenigingen die oefenwedstrijden organiseren.

Een greep uit de maatregelen die de clubs handhaven:

- Trainers dragen een mondmasker;

- Trainen in kleinere groepen;

- Handen ontsmetten voor en na een training;

- Deuren van de sporthal blijven open om de ruimte te verluchten;

- Geen ouders of maximum 1 ouder per deelnemer toegelaten naast de velden;

- Kleedkamers en cafetaria blijven gesloten;

- Verplichte registratie van aanwezigheden.

Verder worden er in tal van clubs ook andere alternatieven georganiseerd om hun leden actief te houden:

- Online uitdagingen;

- Een Strava-competitie;

- Georganiseerde wandelroutes;

- Een opdrachten-/fotoloop;

- Loopmomenten in groepen van maximum 4 personen;

- ...

Uiteraard vinden wij het als federatie belangrijk dat clubs actief bezig blijven tijdens deze moeilijke periode. Kan jouw club tips gebruiken om zulke activiteiten op te starten? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met onze medewerkers.