04/02/2021
David Van den Bosch

Hierbij geven wij jullie een update van de beslissingen van de overheid die werden vastgelegd in het MB van 28 januari 2021.

Onderstaande maatregelen gaan in vanaf 1 februari 2021.

Als algemene regel geldt dat outdoor sporten steeds de voorkeur geniet waar mogelijk.

Voor kinderen tot 13 jaar (°2008):

• Outdoor en indoor trainen met contact is toegestaan, in een groep van maximum 10 personen. Sportbegeleiders worden niet meegerekend in dat maximum van 10 personen.
  • Wedstrijden met deelnemers van verschillende clubs (tornooien, competitie, oefenwedstrijden, …) zijn niet toegestaan.
  • Je kiest voor 1 buitenschoolse activiteit of hobby. Zo beperk je het aantal groepen waarin je samenkomt.

Voor jongeren vanaf 13 jaar (°2007) tot en met 18 jaar (°2002):

• Indoor sporten is niet toegestaan.
  • Outdoor is trainen met contact toegestaan, in een groep van maximum 10 personen. Sportbegeleiders worden niet meegerekend in dat maximum van 10 personen. Contact is toegestaan voor zover dit noodzakelijk is door de aard van de sport.

Voor personen vanaf 19 jaar (°2001 of vroeger) blijven de richtlijnen ongewijzigd:

• Outdoor trainen of outdoor sportlessen volgen met maximum vier personen en mét 1,5m afstand is toegestaan.

Voor sportkampen tot en met 12 jaar zijn enkel in de week van de krokusvakantie (van 13/2/2021 tot 21/2/2021) groepen tot maximum  25 personen toegestaan. Overnachtingen zijn niet mogelijk.

Verder gelden nog volgende algemene maatregelen:

• Kleedkamers en douches blijven gesloten, behalve bij sportkampen en zwembaden.
  • Sportkantines blijven gesloten.
  • Professionele sporten en topsport zijn mogelijk mits toestemming bevoegde minister.
  • Publiek is niet toegelaten, behalve 1 persoon van het huishouden bij kinderen tot 13 jaar of 1 begeleider bij een G-sporter.
  • Lokaal kunnen er strengere restricties gelden. Deze kan je nakijken op de website van jouw provincie of gemeente.
  • Er geldt een registratieplicht bij alle sportactiviteiten.
  • Respecteer de social distance tussen personen en zorg dat bubbel gescheiden blijven.
  • Let op de hygiëne van de handen en materiaal.
  • Draag je mondmasker buiten het sportterrein.
  • Zorg voor een coronacoördinator.

Op de site van Sport Vlaanderen vind je de laatste versie van het protocol.

We rekenen er op dat clubs/trainers/leden hier verantwoord mee opspringen ter bescherming van de totale korfbalfamilie.