07/10/2018

Liesbet Bollaerts, een gevestigde waarde in het Belgisch korfbal, maar een nieuw gezicht bij de Diamonds. Jarni Amorgaste is met z'n 15 CAPS inmiddels een routinier. Leer hen wat beter kennen.

LIESBET BOLLAERTS – NR 6 – 0 CAPS - 27 jaar – club : Kwik

JARNI AMORGASTE - NR 18 – 15 CAPS - 25 jaar - club : Borgerhout/GW

Wat maakt Diamond zijn zo speciaal?

Liesbet: een Diamond is een speler die een kwaliteitsvolle bijdrage kan leveren zowel op als naast het veld bij welke club hij/zij ook speelt. Daarenboven heeft hij/zij een dragende rol binnen zijn club.

Jarni: Ik herinner mij nog goed dat ik als klein jongetje in ‘den Arena’ vanuit de kantines in de hoek naar de nationale ploeg keek. Interlands daar waren altijd een spektakel! Je ziet daar de beste spelers van België spelen en stiekem hoop je daar ook ooit te kunnen staan. Jaren later is dat dan een feit en train je met de beste uit het land. Doordat je met de beste spelers kan spelen en trainen, merk je dat je zelf ook gewoon beter wordt. Iedereen wil van elkaar winnen en drijft elkaar tot het uiterste. We zijn allemaal afkomstig van andere teams, maar we hebben éénzelfde doel!

Welke herinnering uit je internationale carrière koester je het meest of zal je het meest bijblijven?

Liesbet: Voor mij zijn de Diamonds nieuw, dus ik koester geen herinnering met de Diamonds maar wel met mijn eigen club Kwik wanneer we de Supercup speelden tegen Blauw-Wit. We sloten deze thriller af met een 30-31 stand waarbij we lieten zien dat Belgen ook kunnen wedijveren met een Nederlandse topclub.

Jarni: Het gewonnen EK te Olomouc in Tsjechië staat sowieso het hoogst aangeschreven. Weken op voorhand werd er door verschillende personen gezegd dat we geen schijn van kans maakten en dat Nederland weer zou winnen. Toch bewezen wij het tegendeel! Ondanks moeilijke wedstrijden met nipte overwinningen in de voorrondes, waren we klaar voor die finale. Vanaf minuut één was Nederland op achtervolgen  aangewezen! Wij bleven tot het eind als leeuwen vechten met een Europese titel als resultaat. Die beker in de lucht kunnen steken voor je ploeg en verschillende supporters die waren mee gekomen tot in Tsjechië, waanzin!

Had of heb je een korbalheld(in) naar wie je opkeek/opkijkt?

Liesbet: Ik heb steeds opgekeken naar Marion Fuss. Haar eindeloze strijdvaardigheid en balbehendigheid alsook lichaamsbeheersing hebben me erg aangesproken!

Jarni: Leon Simons is altijd iemand geweest waar ik sterk naar opkeek, de ultieme combinatie van techniek en explosiviteit. Voor Leon moest het niet altijd volgens de boekjes, af en toe iets speciaal moest er bij zijn. Net dat maakte het zo leuk hem te zien spelen. Als je naar een wedstrijd van PKC ging kijken met Leon er bij, wist je gewoon dat hij een goal ging maken waarvan je mond open viel. Naast Leon heb ik ook altijd de passie en drive van Sven Vervloet enorm gewaardeerd. Hij is in mijn ogen de ultieme vakgenoot, niemand werkt zo hard voor zijn vak als ‘Svenneke’! Aanvallend is hij iemand die maar niet stopt met lopen, rebounds pakt en goaltjes meepikt. Verdedigend is hij een pitbull die zich in je vastbijt en niet los laat, soms ook letterlijk :-). Ik heb hem ooit zelfs een pan zien geven vanop zijn knieën, wie doet dat na?

Korfballers moeten all-round zijn, maar welke korfbalactie is uw specialiteit?

Liesbet: Ik ben zeker een spitsende dame die steeds op zoek is naar het meepikken van mijn doelpunten. Ik ben klein en snel en tracht hier optimaal gebruik van te maken.

Jarni: Ik speel voornamelijk rond de korf vertrekkend vanuit de rebound en probeer van daaruit vakgenoten vrij te spelen, te ondersteunen en zelf mijn goals te maken. Mijn ideale kans ligt tussen de 5 à 7 meter rond de korf, maar ik heb er even veel deugd aan om anderen te laten scoren. Scoren wil niet altijd zeggen dat je een goede match hebt gespeeld!

Welke gouden tip geef je aan een jonge korfballer die het ooit tot Diamond wil schoppen?

Liesbet: Verzorg je lichaam steeds. Ik heb mijn lichaam vroeger onvoldoende verzorgd en ben te snel terug begonnen na een blessure. Na jaren op korfbal begint dit zijn tol te eisen.

Jarni: Heel veel en hard trainen, maar vooral: heb plezier in je spel! Je gaat de mooiste goals maken en de mooiste passes geven als je plezier hebt in je spel. Tijdens korfbal-vrije weekend of tijdens de zomervakantie op een pleintje gaan basketballen! In mijn ogen is dat de ideale manier om je balvaardigheid en conditie te trainen!

Heb je nog andere hobby’s buiten korfbal?

Liesbet: Naast mijn fulltime job en de aankoop van een huis dat een volledige renovatie moet ondergaan, is er jammer genoeg weinig vrije tijd over. Ik ga echter wel graag snowboarden en heb jaren diepzeeduiken gedaan.

Jarni: Naast korfbal, speel en kijk ik heel graag basketbal. In de zomermaanden gaan we dikwijls met een grote groep basketten, oa Jesse De Bremaeker, Jari Hardies, Davor Duronjic, Jaro Peeters, Glenn Goffa,  Matthias Demeulder en vele anderen zijn daar bij. Altijd leuke intensieve avonden en zoals ik daarnet al zei ideaal om je balvaardigheden op peil te houden.

Wat zijn je verwachtingen voor de komende periode bij de Diamonds?

Liesbet: Ik wil graag zo veel mogelijk ervaringen opdoen en doorgeven aan medespelers of mijn eigen club. Ik wil uit mijn laatste jaren op Belgisch niveau nog het meeste halen.

Voor wat ben je steeds te vinden of kan men je een groot plezier doen?

Liesbet: Ik ben een echte fijnproever dus met een lekker avondje op restaurant kan je me zeker plezieren. Het hoeft niet altijd chique of duur te zijn maar ik test graag allerlei zalen uit.