10/10/2018

Met haar 33 caps is Julie de meest ervaren vrouwelijke Diamond in de selectie. Jarre op zijn beurt werkte pas enkele maanden terug een WK bij de U21 af en is nieuw in het team.

met dank aan Herman van Kekerix voor de foto's van PKC/SWKGroep - Diamonds

JULIE CALUWE – NR 7 – 33 CAPS - 26 jaar – club : Voorwaarts

JARRE DE LEY - NR 12 – 0 CAPS - 20 jaar - club : AKC/Luma

Wat maakt Diamond zijn zo speciaal?

Julie: Het is heel uniek als je tot een groep topsporters behoort die internationaal de eer van België mag verdedigen. Het nationale Belgische shirt met trots mogen dragen en om elke keer opnieuw de Belgische hymne te mogen zingen, is enorm speciaal. Als Diamond krijg je de erkenning dat je samen met een heel team in staat bent om tegen de beste landenteams internationaal te korfballen.

Jarre: Als Diamond behoor je tot de beste spelers/speelsters van België. Je bent een voorbeeld voor de opkomende toppers in de jeugd. Als korfballer wil je niets liever dan tot deze selectie behoren.

Welke herinnering uit je internationale carrière koester je het meest of zal je het meest bijblijven?

Julie: Ik heb het genoegen gehad om al enkele Wereldkampioenschappen en twee World Games mee te mogen maken. Maar de World Games van 2013 vergeet ik nooit! De World Games werden toen in het verre Zuid-Amerikaanse Columbia georganiseerd wat een ervaring op zichzelf was. De gastvrijheid van deze mensen was onbeschrijflijk. We werden als helden ontvangen in hun land. Onbeschrijfelijk was eveneens de sluitingsceremonie. Alle landen werden op het veld in het stadion verwacht (net zoals op de Olympische Spelen) en wij dus ook! Het stadion zat afgeladen vol met uitzinnige Colombianen die je toejuichten en met jou op de foto wilden.

Jarre: Omdat ik voor het eerst bij deze selectie zit, kan ik enkel spreken over mijn herinneringen bij de jeugd en bij de beloften. De herinnering die ik het meeste koester is het WK in Boedapest bij de U21. Het was het eerste toernooi waar je een complete voorbereiding had en waar je een week voor weg moest. Het was niet zomaar een uitje naar Nederland. De toernooien bij de U17 en U19 waren steeds een weekend en dit was helemaal iets anders. Het was ook de eerste keer dat we met die ploeg dichtbij een gouden plak stonden.

Had of heb je een korbalheld(in) naar wie je opkeek/opkijkt?

Julie: Ik had niet 1 iemand waar ik echt naar op keek, maar wel een volledig team. Het eerste team van Voorwaarts was een voorbeeld voor mij en ik droomde er dan ook van om er later ook deel van uit te maken. Elke wedstrijd wou ik gaan kijken, het maakte niet uit of het goed of slecht weer was. Het was voor mij elke keer genieten om ze aan het werk te zien. Er stond steeds een hecht team op het veld en dat is ook wat me zo aanspreekt in korfbal.

Jarre: Ik had niet echt een korfbalheld. Ik probeerde steeds van alle type spelers iets bij te leren.

Korfballers moeten all-round zijn, maar welke korfbalactie is uw specialiteit?

Julie:Ik probeer om steeds all-round te zijn zowel aanvallend als verdedigend. Mijn doel is om steeds een mooi evenwicht te vinden in enerzijds de acties om de rasechte spitsen goed aan te spelen zodat ze kunnen scoren en anderzijds in mijn eigen acties om de kansen rond de korf te scoren. Daarnaast vind ik het heel belangrijk om alle acties technisch correct uit te voeren en dit op de volle 100% al dan niet 200%.

Jarre: Mijn specifieke korfbalactie is gebruik maken van mijn grote stap. Zo maak ik veel ruimte voor mezelf als ik tot schot wil komen.

Welke gouden tip geef je aan een jonge korfballer die het ooit tot Diamond wil schoppen?

Julie: De weg naar de top is moeilijk en hard, maar niet onmogelijk! Hard blijven werken op training en tijdens de wedstrijden is van enorm groot belang. Iedereen krijgt wel eens te maken met een tegenslag, maar hoe groot deze tegenslag ook is, je komt hier altijd sterker uit.  Daar kan ik na mijn kruisbandblessure zeker van meespreken… Laat je niet van je stuk brengen, blijf in jezelf geloven en dan komt de rest vanzelf. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je plezier hebt in korfbal. Naast hard werken is plezier hebben een groot element dat ervoor zorgt dat je beter wordt.

Jarre: Blijf ten alle tijden hard werken en grijp elke kans op verbetering! Luister naar je lichaam en blijf steeds geloven in jezelf. Elke speler kent mindere momenten in een seizoen, maar de spelers die erdoor heen komen zijn de echte toppers.

Heb je nog andere hobby’s buiten korfbal?

Julie: Buiten het korfbal heb ik geen andere hobby’s meer om de eenvoudige reden dat korfbal veel tijd in beslag neemt en ik het gewoon al 21 jaar heel graag doe!

Jarre:Als ik niet met korfbal bezig ben, hou ik ervan om te gaan windsurfen. Iets wat ik heb geleerd van mijn vader en iets dat ik altijd zal blijven doen. In het winterseizoen ben ik ook wel te vinden om te gaan snowboarden.

Wat zijn je verwachtingen voor de komende periode bij de Diamonds?

Jarre: Voor mij is het de eerste keer bij de Diamonds en het vooropgestelde doel is heel duidelijk. Ik kijk ernaar uit om met deze groep te mogen verder groeien. Hopelijk kunnen we het zo professioneel mogelijk aanpakken en jacht maken op de eerste plek.

Voor wat ben je steeds te vinden of kan men je een groot plezier doen?

Jarre: Een dagje rust. Ik vind het heel leuk om een dag gewoon niets te doen en thuis te blijven. Even tot rust komen om zo de volgende trainingen en wedstrijden voor de volle 100% te kunnen aanvatten