19/10/2018

Vanmorgen aan de koffie met Saar Seys en Jarre De Ley.

Voor Saar is het een klein wonder dat ze het EK gehaald heeft. “Ik moest al het WK U21 in Boedapest aan mij laten voorbijgaan door mijn operatie. Toen mijn revalidatie startte, gaf men mij 4 tot 6 maand om terug op het terrein te staan en gisteren was het exact 6 maand na de ingreep.” vertelt ze. “Door het missen van het WK, was ik dubbel gemotiveerd om alsnog bij de EK-selectie te geraken. Ik ben dus erg blij dat het gelukt is, want niemand geloofde dit een half jaar geleden. Helemaal 100% ben ik wel nog niet. Na iedere dag met inspanningen moet ik zeker de nodige rust nemen.”

Ook Jarre maakte nog geen deel uit van de voorselectie van Detlef Elewaut. “De bondscoach was ook op het WK U21 en heeft toen aan de groep aangegeven dat zijn selectie nog niet volledig was en dat dus ook U21-spelers een plek zouden kunnen verdienen in zijn selectie. Ik ben erg blij dat we ons op het WK goed hebben kunnen tonen en dat ik hier nu bij de groep ben. David is met al zijn ervaring een mentor, niet enkel op het terrein, maar ook ernaast. Hij leert ons hoe om te gaan met zo’n groot tornooi. Dit is een tornooi dat op verschillende locaties wordt afgewerkt en soms, zoals gisteren, ben je 45 minuten onderweg om te gaan trainen. Helemaal wat anders dan de jeugdkampioenschappen die op 1 locatie worden afgewerkt en waar je met alle teams samen bent”.

“We gaan David wel missen, want hij zorgt naast zijn korfbalkwaliteiten toch ook voor heel wat sfeer in het team” vult  Saar aan.

“En die sfeer is heel belangrijk want als groep leef je meer dan een week kort op elkaar” vervolgt Saar. “Na de tweede wedstrijd zat de sfeer dan ook onder het dieptepunt en was er toch iets gebroken. Met Chinese Taipei niet aanwezig hier, verwacht je gewoon de klassieke clash met Nederland in de finale en dan dit verloop. Ik ben wel blij dat we vol zijn gegaan tegen Portugal.”

Jarre blikt vooruit naar de match vanavond: “we moeten het Nederland moeilijk gaan maken en lang in de match blijven. Mogelijks gaan ze hier en daar in de fout en daar moeten we optimaal van profiteren.” “Inderdaad, we moeten hen proberen te ontregelen, want anders wordt het een lastige avond. We hebben echter niets te verliezen, dus we gaan er vol voor” besluit Saar.