Ethisch verantwoord sporten

De thema's onder de noemer Ethisch Verantwoord Sporten worden bewaakt door het Comité EVS van de KBKB. Zij werken aan preventieve en promotionele  maatregelen omtrent deze thema's.

Cartoon EVS 1 Cartoon EVS 2 Cartoon EVS 3

Vertrouwenspersoon:

Indien je geconfronteerd met een vermoeden of klacht van grensoverschrijdend gedrag, kan je terecht met je vragen of met je verhaal bij het Aanspreekpunt Integriteit (API) van de federatie. Dit grensoverschrijdend gedrag kan verschillende zaken inhouden, enkele voorbeelden: je wordt gepest door je medesporters, je trainer kan zijn handen niet thuishouden,...Twijfel niet om contact op te nemen:

Lisa Juwet
lisa.juwet@hotmail.be

Externe links:
1712

1712 is een professionele hulplijn voor burgers die een vraag hebben over geweld, misbruik en kindermishandeling. 1712 is er zowel voor minderjarigen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, plegers en omstaanders van geweld. De hulplijn is gratis en anoniem. Je kunt elke werkdag met 1712 bellen of chatten. Mailen kan altijd. Meer info en de openingsuren vind je op 1712.be.

Kennisfiches ‘Pesten’ en ‘Grensoverschrijdend gedrag in de sport’

In samenwerking met ICES ontwikkelde Sport Vlaanderen twee kennisfiches. Deze kan je hieronder  terugvinden. Ze kunnen het (nog beter) ethisch handelen van onze trainers verder stimuleren.

Kennisfiche pesten

Kennisfiche grensoverschrijdend gedrag in de sport

Gedragscodes:

De KBKB ontwikkelde gedragscodes voor alle aangesloten leden, trainers en medewerkers. Je kan deze nalezen op deze pagina.

logo respect

Centrum Ethiek in de Sport (ICES):

Het Centrum Ethiek in de Sport vzw (ICES) is een door Vlaams Minister van Sport erkende organisatie voor beleidsondersteuning en praktijkontwikkeling op het gebied van ethisch sporten. Op de website van ICES terug kan je terecht voor allerhande praktische tools en ondersteuning op het van ethisch verantwoord sporten.

Match fixing:

Via het meldpunt Sportfraude.be van de federale politie kan iedere burger informatie inzake sportfraude melden. Sportfraude is een vorm van bedrog waarbij personen die betrokken zijn bij sportwedstrijden zich laten omkopen met als doel het normale resultaat van de wedstrijd te beïnvloeden.
Sportfraude.be

Medisch verantwoord sporten

Korfbal is door de Vlaamse Minister van Sport erkend als topsport en moet daarom voldoen aan de regels opgelegd door Nationaal AntiDoping Agentschap (NADO). Onze topatleten moeten dus op de hoogte zijn van de dopingreglementering, een controle is steeds mogelijk. Het onderwerp Medisch Verantwoord Sporten staat onder toezicht van de Medische Cel van de KBKB.
Voor meer info in verband met Medisch Verantwoord Sporten, neem contact op met Liesbeth Neirinckx (liesbeth.neirinckx@korfbal.be).

Externe links:

Hier kan je alle informatie terug vinden over het dopingbeleid in Vlaanderen: wat is doping, wat staat er op de dopinglijst, rechten en plichten bij een controle,.....

WADA

De lijst met aanpassingen op de dopinglijst voor 2024 vind je hier.

Meer info over de gevaren van voedingssuplementen, vind je hier.