01/06/2019

Op de terreinen van ASKC was AKC/Luma dubbel aan het feest, met ook winst in de Topleague finale!

Finale Belgisch Kampioenschap AKC/Luma - Floriant: 17-15

Ben Morel floot de Topleague finale op gang, meteen ook zijn laatste officiële wedstrijd. In hun eerste aanval van de middag opende Floriant meteen de score en daarna werd er beurtelings gescoord, tot Floriant een 2-punten kloof lukte: 3-5. Jiska Frensch stelde, tegen haar ex-club, met een dubbel salvo binnen de minuut terug orde op zaken. Tien volle minuten zat de wedstrijd daarna op slot, ook de drankpauze omwille van de loden zon bracht geen soelaas.

Het was AKC/Luma aanvoerder Jari Hardies die de ban doorbrak, maar ook bij Floriant volgde direct het antwoord via kersvers international Niels Delbeke (6-6). Scores vielen nu langs beide kanten te noteren en op slag van rust was het Jarre De Ley die de 10-9 ruststand scoorde.

In de tweede periode was diezelfde De Ley het eerst trefzeker en AKC/Luma liep 3 doelpunten uit (12-9). Met enkele wissels trachtte coach Kevin De Waele het tij te keren en dat lukte, Floriant kwam terug op gelijke hoogte. Wat later AKC/Luma terug met 2 verschil voor, maar een knappe korf onder de korf van Lennert Impens en een de vierde doelpunt  uit handen van Saar Seys brachten het team uit Merelbeke terug naar 15-15. Dat bleek echter hun laatste wapenfeit, er waren toen nog meer dan 10 minuten te spelen! AKC/Luma lukte de 16-15 maar ook zij wisten niet direct meer te scoren, dus kende de finale dankzij het ontbreken van doelpunten nog een erg spannend slot.  Met een omgezette stip, zijn vijfde treffer, zorgde Jarre De Ley in de slotminuut dat de landstitel een feit was.

Doelpunten:

Floriant