01/08/2019

Iedere ochtend gaan we ons oor even te luisteren leggen bij een Diamond. Als eerste is Jordan de Vogelaere aan de beurt.

“Dit wereldkampioenschap is toch van een andere orde dan het EK vorig jaar in Nederland. Dat was voor ons zeer vertrouwd terrein, terwijl dit echt een andere dimensie is” vangt Jordan aan.

“We zitten langs de andere kant van de wereld in een exotische bestemming. Er is jammer genoeg heel wat te doen rond de veiligheid en dat blijkt effectief gegrond te zijn. Dus we moeten daar als team goed mee omgaan want veel tijd doorbrengen in het hotel is niet evident. Wanneer er zich dan momenten aandienen dat we buiten gaan, dan moeten we er maximaal van profiteren. Zo hopen we op de eerste rustdag toch wat van de omgeving te kunnen meepikken.

Het voordeel is evenwel dat we voldoende rust kunnen nemen, iets wat extreem belangrijk wordt naar de tweede week toe.”

“Het team zelf is er volledig klaar voor. Er heerst een andere groepssfeer en iedereen heeft er veel zin om samen iets neer te zetten. De voorbereiding was helemaal anders dan die van het EK. De voorbije periode was intensief en kwalitatief met prima oefenduels. De laatste wedstrijd tegen het team van Engeland was niet hetzelfde als de geladen wedstrijd op het EK, maar toch een welgekomen oefenpartij tegen, voor ons, minder vertrouwde speelsters en spelers.

Het team straalt ook veel vertrouwen uit. Iets waar Detlef Elewaut hard mee aan de slag is gegaan. Iedereen weet wat hij of zij moet doen, met veel vertrouwen in zichzelf en in het team. Wat maakt dat als we vlot spelen, de juiste keuzes maken en onze percentages schieten dat we mooi kunnen opbouwen naar de belangrijke eindfase van het tornooi toe.

Ten opzichte van het EK is de teambeleving heel anders. We weten dat er nog ongetwijfeld moeilijke momenten zullen komen, maar als team gaan we die zeker kunnen opvangen.”

Vandaag wordt voor Jordan toch een speciale dag want niet alleen zijn eerste WK, maar voor het eerst mag hij als kapitein van de Diamonds het terrein op.

“Ja, dat is een enorme eer om op mijn leeftijd die band te mogen dragen. Van nature probeer ik op het terrein het team steeds mee aan te sturen, dat bandje maakt op dat vlak weinig verschil. Er zal niet veel nodig zijn om het team vandaag gefocust te krijgen want we zijn allemaal super gemotiveerd om te knallen.

Want als alles goed verloopt, dan hebben we echt een mooi parcours voor de boeg. Met veel plezier in het spel en overtuiging gaan we vandaag Slovakije aanpakken en iets neerzetten waar we daarna de vruchten van kunnen plukken.”