05/08/2019

Marc Vyt en Kevin Ongena vormen de medische begeleiding tijdens dit WK

De Diamonds kunnen tijdens dit WK rekenen op de deskundige ondersteuning van Marc Vyt, met meer dan 30 jaar op de teller, als sportverzorger en kiné Kevin Ongena die inmiddels ook al meerdere jaren het nationale team opvolgt.

“Op dit ogenblik hebben we geen specifieke gevallen te melden” geeft Marc aan. “Wel zijn er de gebruikelijke behandelingen en personen die we wel wat moeten opvolgen”. “De groep is heel fit en dat maakt natuurlijk een groot verschil” vult Kevin aan. “Het is bovendien ook een toffe en gedisciplineerde groep om mee te werken. Ze volgen goed op wat we hen vragen te doen qua oefeningen en volgen keurig onze planning.”

Beiden kunnen terugblikken op heel wat andere grote kampioenschappen in diverse uithoeken van de wereld. Merken ze veel verschil met de werkomstandigheden hier?

“Ach, meestal zijn de condities gelijkaardig. Het is steeds even afwachten of alles wat beloofd werd, ook ter plaatse zo geregeld is. Maar veel improvisatie komt er steeds wel zeker bij kijken. Gelukkig zijn we erg flexibel” knipoogt Kevin.

Met de technische staf, waar Johannis Schot bondscoach Detlef Elewaut is komen versterken, klikt het prima. “Er zijn duidelijke afspraken, de rollen en verantwoordelijkheden zijn helder en zo creëer je een goede werksfeer.” Niet alleen staan Kevin en Marc in voor de verzorging  van de selectie, maar ook bij de trainingen en de wedstrijden zijn ze verantwoordelijk voor de opwarming en de cooling down. “Na de wedstrijd is de druk er wat af en kan er al eens gelachen worden” vertelt Kevin. “Kijk maar naar het filmpje op sociale media van na de wedstrijd tegen Engeland.”

De kamers van Kevin en Marc zijn omgedoopt tot behandelruimtes en daar proberen ze toch te zorgen voor een moment van rust voor de speelsters en spelers. “We zorgen voor een omgeving waar ze even ongestoord tot rust kunnen komen en uiteraard bieden we dan ook een luisterend oor. Tijdens zo’n kampioenschap gebeurt er wel één en ander en als iemand eens iets kwijt wil dan zijn wij beschikbaar” benadrukt Marc.

Qua medische omkadering zijn er weinig teams zo goed voorzien als de Diamonds, dus Marc en Kevin ontmoeten hier weinig collega’s bij de andere selecties. Ter ondersteuning van enkele bevriende teams, stellen ze dan ook graag hun diensten ter beschikking wanneer deze een probleem hebben. “We proberen deze mensen dan links en rechts in te passen in de planning. Geen sinécure want we hebben ons eigen drukke schema en dat moet dan net passen voor de andere teams ook. Het zijn dus lange dagen” zegt Marc. “We gaan nog een stevig einde van het kampioenschap tegemoet” besluit Kevin al lachend. “Iedereen die hier extra behandeld werd, heeft beloofd om ons eens stevig te trakteren. Als dat maar goed komt.”