07/08/2019

Vandaag spelen de landen voor de plaatsen 9 tem 20 op het WK in Durban en dus genieten de Diamonds van een vrije dag.

Vandaag op de rustdag zetten we ons even samen met Liesbet Bollaerts en Saar Seys. De halve finale is binnen na stevige winst tegen Tsjechië. Saar vangt aan “gisteren was iedereen zeer bewust van het belang van de wedstrijd en van in het begin namen we controle op de match. Eens de kloof voldoende uitgediept was, dan viel ook de stress wat weg. Stress is er toch steeds wat bij want we hebben hier iets goed te maken.”

Saar werd met 6 treffers topscoorder bij de Diamonds en ze zit lekker in het tornooi. “Persoonlijk ben ik tevreden met mijn prestatie” geeft ze aan “maar de focus ligt op het team, goed samenwerken en anderen laten scoren. Als mijn ploeggenoten mij dan het vertrouwen geven dan doet dat toch veel.”

Na de wedstrijd, die erg lang uitliep door verschillende technische problemen, konden de Diamonds genieten van een diner buiten het hotel. “Eindelijk eens geen rijst en kip” lacht Liesbet. “Het was eens een verademing om iets anders te zien dan de hotelmuren en zo een avond met het team weg draagt ook weer bij tot de goede sfeer in de groep.

De rustdag vandaag is nodig voor het nodige oplapwerk door de medische cel. “Door de harde ondergrond in de zaal beginnen er toch kleine kwaaltjes op te duiken” vervolgt Liesbet. “Daarnaast hebben we dan ook de blessures van Brent en Jordan die goed opgevolgd moeten worden”.

“Daarnaast gebruiken we deze rustdag om ons mentaal op Chinese Taipei voor te bereiden” gaat Saar verder. “Als groep denken we dat we sterk genoeg zijn om ze aan te kunnen, maar door hun beweeglijkheid en hun hoog afwerkingspercentage zullen we uiterst scherp moeten zijn. De vorm van de dag zal mee beslissen. Onderling in de spelersgroep spreken we er natuurlijk over. We hebben ze zowel op training als tijdens wedstrijden al aan het werk gezien. Samen nemen we door welke mogelijkheden we zien en welke kansen we ontdekken om een en ander aan te pakken.”

“Tja, het blijft een vervelende ploeg om tegen te spelen” vertelt Liesbet. “Ondanks hun gestalte nemen ze veel rebounds en als ze ruimte hebben, dan schieten ze erg zuiver. Verdedigend gaan we het moeten regelen”

Hopelijk blijven we gespaard van technische problemen tijdens de halve finale. Gisteren begon de wedstrijd om 17u15 en kon er pas omstreeks 18u40 afgefloten worden. Ook het hotel bleef niet gespaard vanmorgen want een powerdip maakte dat er even in het donker ontbeten moest worden.

Afspraak morgen voor de halve finale tussen Chinese Taipei en België om 17u15!