23/10/2019
Mercedes Van den Eynde

Naar aanleiding van een Pano-reportage waarbij onschuldige foto's van diverse jongerenorganisaties misbruikt werden, zetten we graag enkele maatregelen op een rijtje die je als sportclub kan nemen.

In de huidige informatiemaatschappij waarbij foto's en video's zich razendsnel kunnen verspreiden, is het belangrijk om voorzichtig om te gaan met de privacy van de betrokkenen. Er zijn verschillende zaken die je als sportclub kan ondernemen:

• Het Dynamo Project werkte een GDPR tool uit om het beleid omtrent dit thema binnen je sportclub op punt te stellen. De tool is via deze link te raadplegen.
  • Een vraag zoals onder welke voorwaarden mag je foto's en video's publiceren wordt beantwoord op de faq pagina van Dynamo Project en is hier terug te vinden.
  • Kijk de privacy instellingen van de sociale mediakanalen van de club zeker nog eens na, zodat deze voldoende afgeschermd worden. Problemen met het vinden van de juiste instellingen? Dan kan het misschien nuttig zijn om deel te nemen aan een bijscholing. Dit topic maakt onderdeel uit van de agenda van de dag van de sportclubbestuurder.
  • ICES het toonaangevende orgaan omtrent integriteit in de sport, schreef een praktisch artikel rond dit onderwerp dat je hier kan lezen.

Bron: VSF en ICES