29/11/2019

Bondscoach Detlef Elewaut geeft iedere week zijn kijk op de NDN Topkorfballeague wedstrijden

Niet alleen de coaches zitten te wachten op de wekelijkse beelden en cijfers, ook ikzelf was wederom benieuwd welke resultaten er afgelopen weekend werden gehaald in de NDN Topkorfballeague.  AKC/Luma tegen Voorwaarts was de wedstrijd die ik had aangestipt om te gaan bekijken.  Buiten oogdruppels ben ik er niet veel rijker van geworden.

Vorige week las ik een stuk van de Cijferaar, verbonden aan de Kempense Korfbalacademie.  ‘Meten is weten’ geldt voor alle niveaus of leeftijdsgroepen.   Hoe kan je anders een strategie bepalen voor je team?  Hoe kan je je spelers laten verbeteren?  Wat moet je inoefenen of aanleren?  Hoe en vooral welke tactische aanpassingen of beslissingen moeten er genomen worden?  Zoveel vragen die enkel kunnen beantwoord worden als er objectieve cijfers zijn.  Het is een belangrijk en heel knap initiatief.  Laat ons samenwerken om hierin een synergie te vinden om korfbal in zijn geheel te verbeteren.  Ik kijk er al naar uit.

Doelpunten aandeel (verder DA) deze week (doelpunten, assists, uitgelokte (en gelukte) strafworpen en gemaakte vrije ballen).  Met een DA van 9 staat Brent Struyf (Boeckenberg) op een eerste plaats.  Kort gevolgd door een 3-tal: Saar Seys (Floriant), Tom Van Houdt (Floriant) en Lies Bollaerts (Kwik) met een DA van 8. Proficiat!

Over de wedstrijd die ik heb gezien, kan ik weinig schrijven. Zij die ook aanwezig waren ,kunnen dit beamen.  Met een totaal afwerkingspercentage (AKC/Luma) van 9% op 132 pogingen is het heel moeilijk wedstrijden te winnen.  Dit is een mooi voorbeeld dat het niet alleen over de hoeveelheid pogingen en het afwerkingspercentage gaat.  Het gaat ook over het vermogen om tot schot te komen en de kwaliteit van het schot.  Ik verduidelijk even.  Is een schot in duel en onder hoge druk hetzelfde als datzelfde schot met zeer weinig druk en veel ruimte tussen schutter en verdediger?  En dan heb ik het nog niet over de afstand van het schot.  Het moet gaan om de kwaliteit van het schot, we moeten goede schoten zoeken.  Het vermogen om aan een goed schot te komen, is zowel een individueel maar ook een collectief werkpunt.  Door meer verplaatsingen door de korfzone te maken, krijg je automatisch de assist meer aan de buitenkant waardoor er meer variatie en keuzes bij de schoten komen.  Dit geeft meer betere schoten met een hoger afwerkingspercentage tot gevolg.  Ik denk dat veel spelers graag aan een 'open' schot, kortbij de korf gebracht worden..  dit doe je voor elkaar en zo creëer je synergie in het aanvalsvlak.

In totaal zijn er, afgelopen weekend, 48 doorlopers genomen die resulteerden in slechts 11 doelpunten.  Ik ben benieuwd of dit toeval was.

Succes en tot volgende week.

Detlef Elewaut