22/07/2020
Alexis Elewaut

De laatste dagen stijgen spijtig genoeg de cijfers van het aantal coronabesmettingen weer

In zoverre dat mogelijke aangekondigde versoepelingen die zouden ingaan vanaf 1 augustus 2020 mogelijks op de helling komen te staan. De Veiligheidsraad van komende donderdag, 23 juli 2020, zal hierover een uitspraak doen. De klankbordgroep Sport volgt de ontwikkelingen inzake sport op de voet op en zal indien nodig alle protocollen aanpassen aan nieuwe richtlijnen van de Veiligheidsraad.

In tussentijd werden enkele zaken in de leidraad en de verschillende protocollen verder verduidelijkt en aangevuld. De aangepaste leidraad en protocollen werden ter goedkeuring voorgelegd aan Vlaams minister van Sport Ben Weyts. De laatste versies van alle documenten werden zonet gepubliceerd en kan je steeds op https://www.sport.vlaanderen/corona-en-sportbeoefening-in-vlaanderen/ terugvinden. In de gepubliceerde versies staan de wijzigingen tov de versie van 1 juli in het geel gemarkeerd.

Belangrijkste wijzigingen:

• Het publiek bij indoorevenementen moet verplicht een mondmasker dragen, bij outdoorevenementen wordt dit sterk aanbevolen.
  • Podiumceremonies zijn opnieuw mogelijk mits naleven van enkele veiligheidsvoorschriften

Oproep voor een veilige sportbeleving

Vanuit de Vlaamse Sportfederatie willen we ook nog eens uitdrukkelijk alle sporters, sportclub en sportliefhebbers oproepen om zich te houden aan de geldende maatregelen. Sport en beweging zijn heel belangrijk, niet alleen voor onze gezondheid maar ook ons geestelijk en sociaal welzijn. Daarom hebben de verantwoordelijken van de sportsector er ook op aangedrongen mensen geleidelijk weer meer kansen te geven om zich sportief uit te leven. Dat proces is nu aan de gang.

We hebben al veel meer sportieve mogelijkheden dan enkele weken geleden, gelukkig maar. Toch moeten we er samen voor zorgen dat de sportwereld niet de aansteker van een nieuwe coronapiek wordt. Zolang er geen trefzeker medicijn of geen vaccin is tegen covid19, zullen we dus voorzichtig moeten blijven.

Daarom vragen we alle sporters, sportclubs, sportbegeleiders en supporters om de regels te volgen en niet op zoek te gaan naar achterpoortjes of trucs om die regels te omzeilen. Hoe je ook sport, het belangrijkste is dat thuis blijft als je mogelijke coronasymptomen hebt en dat je voor, tijdens en na het sporten anderhalve meter afstand houdt. Ook aan de toeschouwers vragen we de regels van social distancing te blijven respecteren en de regels rond het dragen van een mondmasker strikt op te volgen.

Doe dat voor je eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van je medesporters en alle andere mensen met wie je in contact komt. Sporten is inderdaad belangrijk, maar niet belangrijk genoeg om mensenlevens te riskeren. Het zou zonde zijn mocht de sport aan de basis liggen van een nieuwe opstoot! Laten we er dus samen voor zorgen dat we kunnen blijven sporten en/of genieten van de sport en dit op een veilige manier!

Met vriendelijke groeten VSF