27/06/2021

Het Boeckenberg Sportcenter was zaterdag 26 juni de plek waar 100 jaar KBKB en ook 100 jaar interlandgeschiedenis in de picture werden gezet.

Voor aanvang van de wedstrijd was er aandacht voor een uniek gegeven want momenteel staat een vrouw aan het roer bij zowel de Belgische als de Nederlandse federatie. Erwin Van den Sande sprak met beide bondsvoorzitters Danielle Ruts (KBKB) en Irene van Rijsewijk (KNKV) en er waren bloemen vanwege de Noorderburen voor de jubelaris.

In België en Nederland zijn we inmiddels vertrouwd met een duo dat de wedstrijd in goede banen leidt, maar internationaal is dit (nog?) niet het geval. Dus werd de duo-arbitrage van Tina Van Grimberge en Miguel Wensma, beiden IKF scheidsrechters, bij deze officiële interland een primeur!

Zoals aangekondigd gaven beide teams een duidelijk signaal dat de korfbalsport openstaat voor iedereen en dat via de aanvoerdersbanden van Mick Snel (TeamNL) en Jari Hardies (Diamonds)

Ondanks het gebrek aan wedstrijdritme hielden de Diamonds gelijke tred met de Noorderburen in het eerste kwart en kon Nederland pas diep in de eerste 10 minuten een verschil op het bord zetten: 4-6. Bij aanvang van de tweede periode duwt Nederland even door en plots staat het 4-9, de Diamonds laten Oranje echter niet verder weglopen en beperken de achterstand bij de rust tot 7-10. Meer zorgvuldigheid bij de vrije ballen en het omzetten van strafworpen had zelfs nog een ander beeld opgeleverd.

Nederland kwam scherper uit de kleedkamer en in het derde kwart trokken ze volledig het laken naar zich toe zodat de laatste 10 minuten werden ingegaan met een 11-19 stand. Het laatste deel van de wedstrijd was dan weer terug gelijkopgaand, maar de kloof verkleinen, lukte niet meer voor de Diamonds. Eindstand 15-24.

De Diamonds krijgen nu enkele weken relatieve rust om de batterijen op te laden en begin augustus recupereren ze hopelijk enkele geblesseerden om dan zo de laatste rechte lijn richting het EK in Antwerpen in te zetten.

De interland werd georganiseerd volgens de geldende covid-maatregelen. Spelers en staff van beide teams legden vooraf een negatieve test of en het Comité Evenementen en Organisatie van de KBKB zorgde dat alles vlekkeloos verliep. Mede met de steun van de firma Jodima en hun OxyClean disinfecterende middelen kon deze interland in de best mogelijke omstandigheden verlopen.