15/10/2021

Het EK korfbal start op 25/10 en dus hoog tijd om de Diamonds individueel in de picture te zetten. Ontdek de achtergrond van zowel de gevestigde waarden als de nieuwe gezichten in het team! De komende week stellen we iedere dag 2 Diamonds aan u voor!

Ik ben Maite Dewinter en speel sinds mijn veertien jaar bij AKC/Luma, voordien was ik aangesloten bij Boeckenberg. Beginnen korfballen deed ik toen ik 6 jaar was en hoewel ik wel andere hobby’s heb gehad (scouts, turnen, muziekschool, viool) ben ik toch voluit voor het korfbal gegaan.

Dat het een gemengde groepssport is, maakt het zo leuk denk ik. Samen ergens naartoe werken en vervolgens goede resultaten behalen, vind ik een zalig gevoel! Ik geef intussen zelf al enkele jaren training aan de jongere spelers en speelstertjes van AKC/Luma (U9). Het is heel fijn om hen training na training te zien groeien en te zien openbloeien. Ze vragen soms wel wat energie, maar ik krijg er heel veel van terug.

Het is nu mijn derde toernooi met de Diamonds en ik heb er enorm veel zin in. Na het mindere EK en het goede WK is het opnieuw tijd om ons te meten met de andere Europese landen. Ik ben benieuwd hoe zij de Corona periode zijn doorgekomen. Wij hebben het geluk gehad veel te kunnen trainen tijdens de lockdown, dus ik hoop dat we hier nu de vruchten van kunnen plukken. Dat het EK in eigen land is, maakt het ook wel bijzonder. De sfeer zit alvast goed, nu de resultaten nog!

Ik ben Lars Courtens en sinds mijn 4 jaar speel ik korfbal bij Floriant. Mijn ouders en mijn zus speelden korfbal en dus was het duidelijk wat ik ging doen. Al van in mijn wieg was ik elk weekend van de partij bij de wedstrijd van mijn ouders.

Een persoonlijke ambitie was de nationale ploeg halen dus dat is al eentje dat ik kan afvinken. En het zou erg mooi zijn om eens korfballer van het jaar te worden. Bij de vorige editie werd ik 2de na klepper Jesse De Bremaeker.

Verdere ambities zijn er op team niveau om eindelijk eens een prijs te pakken met onze ploeg. Vorige seizoenen waren we goed op weg maar heeft corona roet in het eten gestrooid. Een titel kunnen vieren en niet op de tweede plaats stranden, daar gaan we voor. De mooiste titel lijkt mij de zaal, maar we geven alles dit seizoen en we zien wel wat het brengt!

Binnen het nationaal team hangt er een toffe en aangename sfeer. Na het WK in Zuid-Afrika zijn we met een goed gevoel naar huis gekomen. Ik kijk alvast uit naar het komend EK. Dit is voor mij mijn 2de officieel kampioenschap en ik hoop op veel volk tijdens de matchen want dat geeft toch altijd een extra boost. In Zuid-Afrika was dit toch iets wat ik gemist heb.

Verzamel tijdens het EK de individuele kaartjes van je favoriete Diamonds!

EK voorronde Diamonds:

maandag 25/10 - 19.45 België - Tsjechië

dinsdag 26/10 - 19.15 België - Duitsland

woensdag 27/10 - 15.45 België - Catalonië

Bestel je tickets via www.ekc2021.com!