19/03/2022

Finale Topleague Borgerhout/GW - Floriant 17-19

Floriant:

dames: Lisa Pauwels (3) - Shiara Driesen (3) - Anke Méganck (1) - Saar Seys (2)

heren: Lars Courtens (2) - Niels Delbeke - Arne Van Damme (5) - Lennert Impens (3)

wissels : Ruben Vergaert

Borgerhout/GW:

dames: Ellen Saey - Britt Saey - Daphne Van Den Bossche - Elke Ledent

heren: Roy Van Laeken (3) - Glenn Pauwels (8) - Kian Amorgaste (1) - Jarni Amorgaste (4)

wissels: Amy Pauwels - Jaro Peeters (1)

Floriant heeft zijn favorietenrol kunnen inlossen maar had een stevige kluif aan Borgerhout/GroenWit. De finale tussen de nummers 1 en 2 uit de reguliere competitie werd een stevig en spannend duel. Het was Lisa Pauwels die Floriant op voorsprong bracht, maar de reactie kwam uit handen van haar broer Glenn Pauwels aan de overzijde en zo 1-1.

Diezelfde Glenn Pauwels zorgde voor de 4-2 voorsprong, maar de situatie werd op enkele minuten door Floriant terug rechtgezet.

We kregen een gelijk opgaand vervolg waar beide teams elkaar geen duimbreed toegaven. Bij een 7-7 stand Floriant met een prik en bracht op korte tijd een 3 punten kloof tot stand. Borgerhout/GW via een knappe doorbraak van Roy Van Laeken naar 8-10, maar Arne Van Damme scoorde met de 8-11 de ruststand hoewel er dan nog 5 minuten te spelen waren.

De rood-witten kwamen scherp uit de kleedkamer en scoorden snel 2 doelpunten om de achterstand tot 1 doelpunt te herleiden. De scores volgden elkaar dan aan een snel tempo op met bij Floriant de dames aan zet en bij Borgerhout/GW de heren (alle Borgerhout/GW doelpunten vielen trouwens aan heren-kant te noteren) en zo stond het al snel 13-15.

Toen Niels Delbeke bij Floriant met een groene kaart naar de kant moest, profiteerde Glenn Pauwels namens Borgerhout/GW om de stand op 14-16 te brengen. Floriant lukte nog wel de 14-17 maar zag dan Borgerhout/GW langszij komen en met nog minder dan 10 minuten op de klok stond het plots 17-17.

Het werd een zenuwachtig einde waarbij Floriant aan het langste eind trok met afstandsschoten van Lennert Impens en Arne Van Damme. In de laatste nerveuze minuten werd niet meer gescoord. Jarni Amorgaste mocht het einde van de wedstrijd aan de kant beleven na het krijgen van een groene kaart.

Met de winst van Floriant gaat de Topleague titel voor het eerst naar Oost-Vlaanderen!