02/04/2022
Stefaan Segers

Vandaag zijn de anciens aan de beurt...

Bondscoach van den Bulck stelt vandaag zijn laatste 2 spelers voor. Zowel Jens als Paulien maakten al verschillende keren deel uit van de selectie en kennen dus het klappen van de zweep. Beiden staan bekend om hun (top)schutterskwaliteiten en hopen zo, naast hun ervaring, het team op sleeptouw te kunnen nemen op weg naar goud!

Jens Oyen, inmiddels 31 jaar, bracht zijn jeugd door op Scaldis en heeft ook verschillende jeugdselecties achter de kiezen. Na zijn eerste jaar in de kern bij Scaldis, koos hij ervoor om een stapje lager te zetten richting Minerva. Doelbewust en in functie van zijn persoonlijke evolutie als korfballer ontwikkelde Jens zich daar als een echte topschutter, met als hoogtepunt zijn eerste plek en 90 doelpunten in de Promoleague afgelopen zaalseizoen.

Die kwaliteiten etaleerde hij ook al eerder in het zand want Jens werd reeds 2x topschutter op vorige internationale beachedities.

"Beachkorfbal is een enorm snelle en aantrekkelijke sport waar elke seconde van de speeltijd iets te beleven valt. Omdat het op het zand is, moet je steeds het onderste uit de kan halen om vrij te geraken of de bal te veroveren.

Deze sport is me op het lijf geschreven omdat ik al mijn fysieke kwaliteiten: snelheid, sprongkracht, lichtvoetigheid kan combineren tijdens de wedstrijd.
Alle wedstrijden moeten gespeeld worden want iedereen kan van iedereen winnen en de uitslag is niet zo voorspelbaar als bij het gewone korfbal.

Ik kijk enorm hard uit naar Nador omdat we eindelijk terug mogen beachkorfballen! Voor mij persoonlijk is het mijn eerste evenement buiten Europa wat een extra boost geeft. Het is leuk dat er enkele 'nieuwe' landen hebben ingeschreven zoals USA en Australië.

Dit jaar wil ik zeker het stugge Portugal kloppen op onze weg naar de gouden medaille!"

De 29-jarige Paulien Ryckx, al jaren het boegbeeld en aanvoerster van KC Temse, begon haar paars-witte korfballoopbaan als 4-jarige. Ook zij was geregeld te zien in onze nationale jeugdselecties, met als hoogtepunt de gouden medaille in 2014 met de U21. De voorbije 4 jaar zorgden niet enkel Corona maar ook 2 zwangerschappen ervoor dat korfbal even op een lager pitje stond. Paulien liet afgelopen zaalseizoen echter zien dat ze er terug 200% klaar voor is. Niet alleen was ze met haar "Purple Monkeys" lang in de running voor een top-2 plek, ook verbeterde ze haar persoonlijk doelpuntenrecord met maar liefst 10 doelpunten. Ze eindigde dan ook, met ruime voorsprong, op een verdiende 1ste plaats bij de dames in de Promoleague (69 doelpunten).

"Beachkorfbal gaat snel, is fysiek zeer intensief en je doet het echt als team (klein team met continu wissels). Ook de sfeer op het strand is met niets anders te vergelijken. Dit dan doen in Marokko, hopelijk in een mooi weertje en met een fantastisch team, dat kan alleen maar leuk worden!"

Bondscoach van onze "Belgian Scorpions" is Erik van den Bulck. Erik draait al mee van in het begin en blijft bezeten van het beachkorfbal-gebeuren. Erik kende een lange trainerscarrière maar hing inmiddels al even zijn trainersschoenen aan de haak. Voor de "Scorpions" keert hij elke zomer met veel plezier even terug in zijn coach-rol.

"Ik ben ervan overtuigd dat we weer een sterke selectie hebben kunnen samenstellen. Bijna alle spelers hebben reeds 1 of meerdere worldcups of ek's achter de kiezen en zelfs goud behaald, dus veel beachervaring. Als je de topschutterstand van afgelopen zaal even beter bekijkt dan beschikken we tevens over gigantisch veel vuurkracht, dit kan wel eens de gouden combinatie worden.

Aan motivatie bij alle spelers en mezelf alvast geen gebrek, wie wereldkampioen wil worden zal voorbij de Scorpions moeten!"

Arne Van Damme & Lisa Pauwels (Floriant) staan genoteerd als reserve-spelers.