05/06/2022

Floriant en Borgerhout/GW maakten er een spannende Topleague finale van, die beslecht werd met een golden goal.

Topleague finale Floriant - Borgerhout/GW 18-17 (GG)

Floriant:

Dames: Lisa Pauwels (1) - Sharia Driesen (1) - Anke Méganck (1) - Saar Seys (2)

Heren: Lars Courtens (4) - Ruben Vergaert (4)- Niels Delbeke (1) - Arne Van Damme (2)

Invallers: Lennert Impens (2) - Stefanie Van Den Abeele - Floor Seys

Borgerhout/GW:

Dames: Amy Pauwels - Britt Saey - Ellen Saey - Elke Ledent (2)

Heren: Jaro Peeters (4) - Glenn Pauwels (2) - Kian Amorgaste (2) - Jarni Amorgaste (7)

Invallers: Elke Gijsen - Roy Van Laeken

Jaro Peeters opende score maar Saar Seys direct met het tegendoelpunt en zo kwam een doorregende Topleague finale op gang. De doelpunten volgden elkaar snel op in de openingsfase  met eerst de 1-2 via Jarni Amorgaste, maar de gelijkmaker vanop de strafworpstip door Shiara Driesen volgde snel. Elke Ledent aan de overzijde ook vanop 2,5 meter gevolgd door Lisa Pauwels met een omdraaier voor Floriant. Anke Méganck en Lars Courtens schoten dan een 2-puntenkloof op het bord voor het team uit Merelbeke: 5-3. Voor de volgende treffer was het even wachten, maar Arne Van Damme lukte de 6-3 en dwong Borgerhout/GW tot een time-out.

Wat later moest Lisa Pauwels geblesseerd het strijdtoneel verlaten en werd vervangen door Stefanie Van Den Abeele. Jarni Amorgaste tekende met een strafworp voor de 7-5 en toen Niels Delbeke de 8-5 lukte dan hadden alle starters van Floriant een score laten aantekenen.

Na 20 minuten wedstrijd zorgden Glenn Pauwels van kortbij en Jarni Amorgaste voor de aansluiting van Borgerhout/GW. Ruben Vergaert nog met de 9-7 maar via Jaro Peeters met een strafworp en een score van Elke Ledent lukte Borgerhout/GW de gelijkmaker net voor de rust: 9-9.

Floriant en Borgerhout/GW kwamen scherp uit de kleedkamers en trokken de score op naar 11-10 via Lars Courtens, Jarni Amorgaste en Arne Van Damme.

Glenn Pauwels zorgde voor de 11-11 maar Ruben Vergaert twijfelde niet om de 12-11 te scoren, maar aan de overkant was Jarni Amorgaste trefzeker met zijn 5de doelpunt via strafworp.

Beide teams bleven om en om scoren: Saar Seys met het shot voor 13-12, Jaro Peeters antwoordde met de 13-13 en Kian Amorgaste zorgde met de 13-14 voor de voorsprong van Borgerhout/GW in de tweede helft. Floriant miste dan een eerste kans om op gelijke hoogte te komen via een strafworp, maar de gelijkmaker kwam er toch via Lars Courtens. Aanvoerder Jarni Amorgaste zorgde opnieuw voor de voorsprong van de Zebra’s, maar de ingevallen Lennert Impens zette een strafworp secuur om. Kian Amorgaste en Lars Courtens hielden er de spanning in om de score langs beide kanten verder op te drijven : 16-16. Er bleven toen nog een dikke 5 minuten te spelen in de Topleague finale.

Opnieuw via een strafworp bracht Lennert Impens Floriant terug aan de leiding, maar de counter van Jarni Amorgaste met zijn 7de volgde onmiddellijk. Na de reguliere speeltijd stond het nog steeds 17-17 en dus moest een Golden Goal de beslissing brengen. In de eerste aanvallen van beide teams werd niet gescoord, maar Ruben Vergaert bezorgde Floriant met een schot van ver een delirium!