06/10/2018

Saar Seys miste het WK U21 wegens een medische ingreep. Een andere nieuwkomer is Jordan de Vogelaere die in de afgelopen periode alvast zijn visitekaartje heeft afgegeven.

SAAR SEYS - NR 9 - 3 CAPS - 21 jaar - club : Floriant

JORDAN DE VOGELAERE – NR 17 – 0 CAPS - 22 jaar – club : DeetosSnel (NL)

Wat maakt een Diamond zijn zo speciaal?

Saar: Als jeugdspeler was het altijd mijn droom om een voorselectie bij de diamonds te kunnen afdwingen. Het feit dat je voor je land mag en kan strijden is een hele eer en zorgt voor een extra tikkeltje motivatie en plezier.

Jordan: Dat je je eigen land mag vertegenwoordigen. En je je kan laten zien op internationaal niveau. Uw eigen land vertegenwoordigen is iets waar je als kleine jongen van droomt. Als klein “manneke” droom je ervan om ook ooit dat shirt van de Diamonds te mogen aantrekken. Trainen met de beste spelers van België, daar wordt je natuurlijk ook beter van.

Welke herinnering uit je internationale carrière koester je het meest of zal je het meest bijblijven?

Saar: De WK’s die ik met de U16 en U19 heb gespeeld, waren altijd bijzonder aangenaam en zeker de WK-finale tijdens mijn laatste jaar U19 waar we bijna goud pakten. Wat ik tot nu toe het meeste koester is de wedstrijd tegen teamNL tijdens de World Games in Wroclaw. Nederland is en blijft de absolute wereldtop en tegen zo een ploeg mogen spelen, zorgt ervoor dat je heel wat ervaring kan opdoen.

Jordan: Mijn internationale carrière bij de Diamonds begint dit tornooi. Dus voorlopig nog niet zo veel herinneringen maar ik hoop deze snel met deze groep wel te hebben. Natuurlijk heb ik wel de jeugdselecties doorlopen en daar altijd heel leuke tijden gehad.

Had of heb je een korfbalheld(in) naar wie je opkeek/opkijkt?

Saar: Ik heb geen specifieke persoon gehad waar ik naar opkeek, alhoewel ik wel altijd gefascineerd was door de Diamonds. Wel heb ik altijd bewondering gehad voor harde werkers zoals Shiara Driesen of een speler zoals Nick Janssens wiens aanval niet te houden was.

Jordan: Jan Hermans, speler van Catba en Ri4a vroeger. Een fantastische speler om naar te kijken. Zijn reboundkracht was ongelofelijk. Hij was een fan van Michael Jordan, de basketbal speler naar wie ik vernoemd ben. Daarom daagde hij mij vroeger altijd uit omdat ik als Jordan toch moest kunnen “dunken” in een korfbalpaal.

Korfballers moeten all-round zijn, maar welke korfbalactie is uw specialiteit?

Saar: Ik ben voornamelijk een aanvallende dame. Mij zal je wegens mijn lengte weinig onder de korf zien eindigen. Ik vind het heel fijn als ik het team mee kan helpen naar de overwinning.

Jordan: Mijn kernkwaliteit is rebounden, daaruit neem ik mijn kansen mee binnen de 5 meter. Dit zijn mijn ideale ballen omdat ik dan mijzelf niet hoef vrij te spelen maar vrij gespeeld wordt door mijn teamgenoten.

Welke gouden tip geef je aan een jonge korfballer die het ooit tot Diamond wil schoppen?

Saar: Blijf hard werken en ga tot het uiterste. Goed is niet voldoende. Haal het onderste uit de kan maar vergeet vooral niet te genieten want plezier is en blijft het belangrijkste!

Jordan: Ga voor het hoogst haalbare. Durf  keuzes te maken zodat je achteraf ook geen spijt kan hebben dat je iets niet hebt geprobeerd. Ik ben op zeer jonge leeftijd in Nederland gaan korfballen, omdat ik hoogst haalbare wil bereiken. Ondertussen heb ik al een junioren finale gespeeld in Ahoy en vorig jaar de Hoofdklasse finale gewonnen. Dit jaar sta ik voor mijn debuut in de Korfbal League. Als je mij dit van te voren had gezegd dan had ik daar zeker en vast voor getekend.

Heb je nog andere hobby’s buiten korfbal?

Saar: Ik heb geen andere hobby’s buiten korfbal. Als ik mijn revalidatie, trainingen en studies (sport en bewegen) optel, kom ik aan 6 à 7 keer sport per week. Ik heb ook twee zussen dus mijn vrije momenten besteed ik aan het supporteren of bekijken van andere wedstrijden.

Jordan: Naast het korfbal probeer ik veel tijd door te brengen met mijn hond Scott en leuke dingen te doen met mijn vriendin Brett. Een avondje op stap gaan met mijn vriendin vind ik ook zeer gezellig.

Wat zijn je verwachtingen voor de komende periode bij de Diamonds?

Saar: We zijn nog hard aan het trainen richting het EK en er staan nog enkele oefenwedstrijden op het programma om alles op punt te stellen om daarna te kunnen knallen in Nederland. Als we kijken naar de oefenwedstrijden die we tegen teamNL hebben gespeeld, is streven naar een gouden medaille wat optimistisch. Desondanks dat verschil is het een kwestie om te bewijzen dat we het Nederland toch moeilijk kunnen maken. Uiteindelijk is een finale op zo een tornooi een volledig ander gegeven dan een oefenwedstrijd.

Jordan: Veel leren en plezier maken. We hebben met deze groep enkele doelen gesteld. Het is onze zaak om ervoor te zorgen dat we er alles aan doen om deze doelen te bereiken. Er is een nieuwe jonge groep waarbij een aantal mensen nog geen internationale ervaring hebben. Dus belangrijk om zoveel mogelijk op te steken van de meer ervaren spelers in de selectie.

Voor wat ben je steeds te vinden of kan men je een groot plezier doen?

Saar: Tussen al de trainingen door, is het ook belangrijk om de nodige rust te nemen. Ik zeg dan ook geen neen tegen een rustig dagje thuis zijn, maar Ik ben heel graag onder de mensen. Er met vrienden even tussenuit gaan of ergens naar een activiteit gaan met het team is altijd welkom.

Jordan: Potje Fifa of Fortnite :-)