18/07/2023
Alexis Elewaut

Eerste hulp in de sportclub

Samen met het Rode Kruis Vlaanderen en Gezond Sporten ontwikkelden we de online module ‘Eerste hulp in de sportclub’.

Deze online bijscholing kan je volledig zelfstandig en op eigen tempo volgen. Het is opgebouwd uit zeven grote onderdelen en we verwachten dat je een 2tal uur nodig hebt om ze allemaal te doorlopen.

1. Algemeen: principes van eerste hulp, vier stappen in eerstehulp verlening, controleren van het bewustzijn en de ademhaling, stabiele zijligging.
  2. Reanimeren en defibrilleren: meteen kunnen reanimeren van een slachtoffer vergroot de overlevingskansen. Ook reanimeren van kinderen wordt besproken.
  3. Letsels aan ledematen: hoe herken en behandel je een kneuzing, verstuiking, ontwrichting, botbreuk en spierletsel
  4. Huidwonden: hoe herken en behandel je huidwonden en blaren
  5. Hoofd en hals: hoe herken en behandel je letsels aan hoofd en hals (bv. bloedneus, hersenschudding, wervelletsel, blauw oog, enz.)
  6. Specifieke letsels en aandoeningen: hoe herken en behandel je hyperventilatie en hitte- en zonneslag
  7. Technieken om een slachtoffer te verplaatsen: hoe verplaats je een slachtoffer in een (niet-)noodsituatie