13/10/2023

Op zaterdag 14 oktober vertrekken de Diamonds naar het WK in Taiwan. Bondscoach Detlef Elewaut met een stand van zaken.

Bondscoaches Detlef Elewaut en Johannis Schot hebben de afgelopen periode de handen vol gehad want in de laatste rechte lijn naar het wereldkampioenschap in Taiwan werden ze geconfronteerd met enkele plotse onbeschikbaarheden omwille van medische redenen. “We zijn al van het begin van het jaar met deze selectie aan de slag en dan is het uiteraard zuur, zowel voor de atleten in kwestie als voor het team, dat er een aantal mensen ultiem moeten afhaken. Zo zagen we in augustus aanvoerder Shiara Driesen uitvallen met een zware blessure en nu recent hebben we Joppe Bellemans en Kian Amorgaste in de selectie moeten vervangen” geeft bondscoach Elewaut aan. “We hebben echter met een ruimere groep de voorbereiding gehouden dus zowel Arne Van Damme als Cedric Schoumacker kunnen prima hun plaats in het team innemen. Schoumacker was er trouwens bij op de Wereldspelen vorig jaar. Dus geen onbekend terrein voor hem.”

Toch weerklinkt ook een kritische noot: “Vanaf de competitiestart einde augustus hebben we met de Diamonds moeten afbouwen wegens een veel te druk programma voor de spelersgroep.  Onze aandacht ging voornamelijk naar handhaven dan nog extra stappen vooruit zetten. Zolang de grote internationale kampioenschappen in deze periode plaatsvinden en onze eigen competitiestructuur onveranderd blijft, zullen we nooit echt op maximaal niveau kunnen wedijveren met Nederland. Dat is erg jammer voor onze spelers maar voor de sport in het algemeen."

Wijzigingen in het team, maar geen bijstelling van de ambities klinkt het verder. “We gaan onze aanpak uiteraard wat moeten aanpassen want het gaat over spelers met andere karakteristieken, maar we beschikken met de Diamonds over voldoende kwaliteit om onze ambities kracht bij te zetten. Bovendien halen we de laatste jaren veel energie uit dingen samen als team aan te pakken en dat gaat nu niet anders zijn.”

De Diamonds beginnen het WK op 20 oktober tegen Turkije en treffen op 22 oktober HongKong. “Dat zijn beide leuke tegenstrevers om zo’n tornooi te openen en een ideale manier om samen te groeien in het kampioenschap. Want dat gaat nodig zijn omdat we in de selectie heel wat nieuwe jonge atleten hebben en dus voor het eerst op dit toneel in actie zullen komen.  Om even te schetsen, ten opzichte van de World Games finale vorig jaar zijn er 5 basis-spelers van toen niet meer bij. Als team gaan we de eerste wedstrijddagen de nodige stappen zetten en in de eindfase moeten we gewoon top zijn wanneer het om de knikkers gaat” besluit Detlef Elewaut.

De WK-selectie ziet er nu als volgt uit:

Dames:

• Lauren Denis (Voorwaarts/Molinos)
  • Amber Engels (Boeckenberg)
  • Lisa Pauwels (Floriant)
  • Saar Seys (Floriant)
  • Lisa Van Gorp (Boeckenberg)
  • Joke Van Maldeghem (Voorwaarts/Molinos)
  • Lise Van Maldeghem (PKC/Vertom)

Heren:

• Lars Courtens (Floriant)
  • Jarre De Ley (AKC/Luma)
  • Jordan de Vogelaere (Boeckenberg)
  • Tibo Dujardin (Boeckenberg)
  • Christoph Hellemans (Voorwaarts/Molinos)
  • Cedric Schoumacker (Kwik)
  • Arne Van Damme (Floriant)

Staff:

• Detlef Elewaut (hoofdcoach)
  • Johannis Schot (coach)
  • Kevin Ongena (physio)
  • Ruben Tirez (physical coach)
  • Yves Daelmans (team manager)

De Diamonds reizen af naar Taiwan op zaterdag 14 oktober zodat ze zich voldoende kunnen aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden vooraleer het tornooi start op 20 oktober. Voor dit WK hebben zich 24 landen gekwalificeerd en België is samen met HongKong en Turkije ingedeeld in groep B. De eerste twee landen uit iedere groep stoten door naar de hoofdtabel en de WK-finales wordt gespeeld op 29 oktober.

Meer informatie over het WK korfbal 2023 in Taiwan: https://korfball.sport/event/ikf-world-korfball-championship-2023/#tab-id-1

Wedstrijdinformatie tijdens het WK (livestream - statistieken): https://www.worldkorfball.sport