23/10/2023

Wereldkampioenschap korfbal - voorronde 2: België - Hongarije 34-13

In de tweede WK-ronde bleek Hongarije geen bedreiging voor de Belgen die opnieuw vlot scorend het verschil maakten in de eerst helft: 17-4. Zo kon bondscoach Detlef Elewaut weer aan het rouleren gaan en iedereen speelminuten gunnen. Ook gunstig nieuws uit het Belgische kamp: Cedric Schoumacker die in de openingswedstrijd geblesseerd uitviel, kon terug ingezet worden en kreeg de kans wat wedstrijdritme op te doen.

Waar vroeger de mannen de topscoorderslijst aanvoerden, was het nu al de derde WK-wedstrijd op rij dat er een dame met de eer ging lopen. Vandaag was het Amber Engels die met 8 treffers uit 21 pogingen topschutter werd.

“Hongarije was op zich een leukere tegenstrever met toch wat meer korfballend vermogen dan de eerste tegenstanders op dit WK. In de openingsfase liep het niet zo lekker, het was wat zoeken. We leggen de lat voor onszelf erg hoog dus zelfs met de riante voorsprong bij de rust waren we niet echt tevreden. Opdracht was om nog beter de kansen te selecteren, de timings op de assists verbeteren was ook een werkpuntje. Al bij al een goede overwinning en nu voorbereiden op de wedstrijd tegen Suriname” vertelt Amber Engels.

De Belgen werkten af aan 32% en dat is al heel het tornooi zo. “Dat en het feit dat onze dames de helft van de doelpunten voor hun rekening nemen, is erg knap om te zien. Het is geen doel op zich, maar een resultante van ons spel waarbij we over 8 tot scoren willen en kunnen komen” glundert coach Johannis Schot.

Dinsdag 24 oktober om 9u45 Belgische tijd wacht Suriname.

Cijfers:

Aanval: Tibo Dujardin (2) - Arne Van Damme (3) - Amber Engels (8) - Lisa Van Gorp (5)

Verdediging: Lars Courtens (2) - Jarre De Ley - Lisa Pauwels (3) - Saar Seys (2)

Wisselspelers: Jordan de Vogelaere (1) - Cedric Schoumacker (1) - Christoph Hellemans (1) - Lauren Denis (2) - Lise Van Maldeghem (1) - Joke Van Maldeghem (3)