12/12/2023

Tijdens het IKF Wereldkampioenschap Korfbal 2023 vonden de verkiezingen voor de IKF Atletencommissie plaats en inmiddels is ook een voorzitter verkozen.

Update: De voorbije dagen kwam de atletencommissie voor het eerst samen en in de vergadering werd besloten dat Jordan de Vogelaere het voorzitterschap zal opnemen. Dit betekent ook dat Jordan in de IKF council zal zetelen en daar namens de atleten een stem heeft. Proficiat!

__________

Jordan de Vogelaere is blij met de verkiezing: “Het is belangrijk dat we als atleten onze stem kunnen laten horen. Er zijn tal van onderwerpen waarbij de invalshoek van de spelers moet meegenomen worden en ik ben dus vereerd beleidsmatig een steentje te kunnen bijdragen de komende jaren.”

Er werden 10 kandidaten genomineerd en 252 atleten brachten hun stem uit. De volgende 6 kandidaten zijn gekozen en zullen worden geïnstalleerd als leden van de IKF Atletencommissie;

• Emily HUTCHESSON (Australië)
  • Jordan DE VOGELAERE (België)
  • Vinicius GAMA (Brazilië)
  • Fleur HOEK (Nederland)
  • Tamara SIEMIENIUK (Polen)
  • Ya-Wen LIN (Chinees Taipei)

Het stemrecht in de atletencommissie ligt bij vijf van de zes leden. Omdat er bij de verkiezing voor het vijfde lid een gelijk aantal stemmen was tussen Emily HUTCHESSON en Tamara SIEMIENIUK, is in overleg met de twee kandidaten besloten dat zij hun stemtermijn zullen verdelen. Dit betekent dat zij beiden lid zullen zijn van de Atletencommissie, maar ieder van hen een termijn van 2 jaar zal hebben waarin zij stemgerechtigd lid zullen zijn.

De IKF Atletencommissie wordt officieel geïnstalleerd tijdens de IKF Algemene Vergadering, waarbij tevens de voorzitter zal worden bevestigd. De voorzitter van de Atletencommissie wordt lid van de IKF-raad (met volledig stemrecht).

Alle leden hebben een zittingstermijn van vier jaar, tot het IKF Wereldkampioenschap Korfbal 2027.

(Bron IKF)