Alle informatie over:

1. Hoe word ik gediplomeerd korfbaltrainer?

Korfbal specifieke trainersopleidingen:

Momenteel kunnen binnen het korfbal onderstaande opleidingen gevolgd worden:

Start 2 Coach

Start 2 Coach is een laagdrempelige én praktijkgerichte basismodule. Je leert er de basisprincipes rond verantwoord training geven (hoe zorg ik voor een gestuctureerde training, hoe boei ik al mijn spelers,...). Deze verzamelen we in een duidelijk model en leer je toepassen in de praktijk!

Daarnaast krijg je ook heel wat oefen- en spelvormen aangeboden voor de beginnende korfballer (U7-U9)

Een opleiding Start 2 coach duurt 17u en wordt georganiseerd door de korfbalfederatie (meestal in samenwerking met een club of gemeente).

Deze opleiding is dikwijls de opstap naar het volgen van een initiatorcursus. Deze opleiding geeft ook een vrijstelling voor module 1 in de Initiator-opleiding (17u).

Om te kunnen deelnemen moet je min. 15 jaar worden in de loop van het kalenderjaar waarin de cursus start.

Meer info rond de Start 2 Coach module kan je hier vinden.

Initiator:

Opleiding waarbij het basisniveau van korfbal kan aangebracht worden door de cursist aan beginnende korfballers (kinderen, jongeren of volwassenen) op clubniveau. Er wordt rekening gehouden met de ontwikkelingskenmerken van de doelgroep en de ontwikkelingslijn van de korfbalsport om de startende korfballers via aangepaste sporttechnische en-tactische trainingen bepaalde leerdoelen te laten bereiken.

Deze cursus richt zich op korfballers van U11-U15 en de lagere seniorenreeksen.

Een opleiding Initiator duurt 51u en wordt georganiseerd door Sport Vlaanderen en de korfbalfederatie (meestal in samenwerking met een club). Het algemene en sportspecifieke gedeelte zitten verwerkt in deze cursus

Om te kunnen deelnemen moet je min. 17 jaar worden in de loop van het kalenderjaar waarin de cursus start

Instructeur:

Deze cursus richt zich op de U17 en U19 reeksen (niet het hoogste niveau) en de hogere seniorenreeksen (uitgezonderd topleague). Hier worden de eerste stappen gezet in het fysisch verbeteren van de korfballers, daarnaast komt ook het scouten van spelers en teams aan bod. Hoe doe je dit, hoe interpreteer je gegevens en hoe maak je een wedstrijdplan op basis van deze gegevens.

De instructeur opleiding duurt 90u (waarvan 24u stage). Modules 1 (Voor korfbal de vakken Trainingsmethodiek basis en sportpsychologie) en 5 (33u) moeten gevolgd worden via Sport Vlaanderen. Hier kan je alle info vinden rond de sportwetenschappelijke kennisvakken (M1) en levenslang leren (M5).

Hier staat geen leeftijd op maar je moet in het bezit zijn van een Initiator korfbal diploma.

Trainer B:

De cursist leert in te staan voor het trainen, coachen en vervolmaken van competitieve korfballers (jongeren(U19) of volwassenen) op het hoogste nationaal en internationaal niveau. Er wordt rekening gehouden met de ontwikkelingskenmerken van de doelgroep en de ontwikkelingslijn van de korfbalsport om de competitieve korfballers via aangepaste sporttechnische, tactische en conditionele trainingen naar een hoger niveau te brengen en bepaalde prestatiedoelen te laten bereiken

Een opleiding Trainer B korfbal duurt 115 u (waarvan 30u stage)). M1 kan je volgen bij Sport Vlaanderen. Dit kan zowel door middel van zelfstudie als door het volgen van lessen. Meer informatie

Om deel te nemen heb je de toestemming nodig van de denkcel korfbal.

Inschrijven VTS cursus

Vrijstellingstabel basismodules Algemeen Gedeelte en vrijstellingstabel sporttakgerichte opleidingen

Cursusaanbod VTS-opleidingen korfbal

2. Deelnameattesten sporttechnische clinics en workshops

De sporttechnische deelnameattesten zijn niet meer verkrijgbaar langs de federatie maar moeten gedownload worden via de VTS-app. In de toekomst kan je via deze app alle deelnameattesten bekomen van bijgewoonde sporttechnische clinics. Deelattesten zijn nodig voor de JSK, aanvraag verlenging coachlicentie als ervaringsdeskundige en gemeentelijke subsidies.

Om de app te downloden klik hier voor Apple en klik hier voor Android

3. Coachlicenties

4. Documenten - Videos

5. Workshops en clinics